مواد غذایی> رییس مجمع واردات با اشاره به ناکامی طرح برچسب اصالت در مقابله با قاچاق گفت: 500 میلیارد تومان صرف طرحی شد که بعد از 6 سال در حد یک برچسب باقی مانده و نه تنها در مقابله با قاچاق موثر نبوده بلکه موجب تطهیر قاچاق و اصالت دادن به کالاهای غیراصیل شده است.

علیرضا مناقبی درخصوص عدم کارآیی طرح برچسب اصالت اظهار کرد: امروز یک اجماع نظر درخصوص برچسب اصالت میان فعالان اقتصادی که کالاهای سلامت را عرضه می‌کنند، وجود دارد و آن این است که این طرح پتانسیل محدودسازی پدیده شوم قاچاق را ندارد و باید یک نسخه کامل و آزموده شده برای مواجهه با قاچاق درنظر گرفته شود. به گفته مناقبی این موضوع بارها از سوی فعالان اقتصادی به سازمان‌های متولی هشدار داده شده است و نامه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی به سازمان غذا و دارو نیز در همین راستا است، ولی متاسفانه مسوولان چندان به آن توجه نکردند. وی با اشاره به دلایل مخالفت فعالان اقتصادی تصریح کرد: عدم امکان تقلب در برچسب‌ها یک اصل اولیه برای تضمین چنین پروژه‌هایی است، ولی وقتی برچسبی که می‌خواهد تضمین‌کننده اصالت کالا باشد، به شکل تقلبی در بازار عرضه می‌شود، چگونه می‌توان تشخیص اصالت کالاها را به آن وابسته کرد؟ چگونه می‌توان به مصرف‌کننده اطمینان خاطر داد که این برچسب خودش اصالت دارد؟ آیا می‌خواهیم برای تایید اصالت برچسب، برچسب دیگری تعریف کنیم؟

رییس مجمع واردات ادامه داد: از سوی دیگر برچسب اصالت باید این امکان را فراهم سازد که مصرف‌کننده میان کالای اصلی و کالای قاچاق بتواند تمایز قائل شود. این ادعایی است که طراحان این پروژه در روزهای آغازین اجرای آن مطرح کردند ولی باید عرض کنم بارها برچسب اصالت را تست کرده ایم و متاسفانه نه تنها شاهد پاسخ‌های نادرست بوده‌ایم، بلکه حتی نام کالا را هم اشتباه اعلام کرده است. یعنی به‌طور مثال وقتی برچسب اصالت یک بسته شکلات را تست کرده‌ایم، پاسخ، نشان‌دهنده آن بوده که این کالا جزو اقلام آرایشی و بهداشتی است.
به گفته وی، حتی واردکنندگان نیز از بابت چگونگی پاسخ‌های استعلام‌های انجام شده از سوی مصرف‌کنندگان، دغدغه خاطر دارند، چرا که برخی همکاران ما به‌دلیل خطای شرکت پشتیبان در پاسخ‌دهی به استعلام‌های مصرف‌کنندگان دچار ضرر و زیان شده‌اند. مناقبی افزود: علاوه بر این، طرح‌هایی که برای مقابله با قاچاق ترتیب داده می‌شوند نباید دست‌اندازآفرین مسیر تجارت قانونی باشند. در زمانی که واردکننده قانونی منتظر انجام فرآیند برچسب اصالت در نوبت است، قاچاقچی با هزینه پایین‌تر و دردسر کمتر، بازار را از کالای غیراصیل یا تاریخ مصرف گذشته لبریز می‌کند. آن وقت بازهم مسوولان می‌پرسند چرا شرکت‌های شناسنامه دار در حال خروج از بازار هستند. ضمن اینکه تغییر مکرر روش اجرایی طرح برچسب اصالت موجب سر در گمی واردکنندگان شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تحمیل هزینه به مصرف‌کننده موجب انحراف طرح شده است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای اثر بخشی طرح برچسب اصالت آن است که چنین طرحی نباید با رویکرد درآمدزایی برای دولت یا بخش خصوصی دنبال شود. در حالی که شرکت‌های مجری این طرح در طول 6 سال گذشته بابت نصب برچسب اصالت مبالغی دریافت کرده‌اند که عملا باید در خزانه دولت واریز و در سیستم سلامت کشور هزینه می‌شد ولی تا به امروز هیچ‌کس حاضر به توضیح درباره نحوه و محل مصرف پول‌های دریافتی از بابت برچسب اصالت نشده است. رئیس مجمع واردات افزود: کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق معتقد است شرکت‌های وارد‌کننده از بابت اجرای این طرح سالانه مبلغی بالغ‌بر 500 میلیارد تومان را هزینه کرده‌اند که این هزینه در واقع بر مردم تحمیل شده است. به گفته مناقبی این 500 میلیارد تومان صرف طرحی شده که بعد از 6 سال باید بگوییم در حد یک برچسب باقی مانده است.

منبع:تسنیم
کد خبر 8c0c37c6abb948319fe1cfb4315ba70c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =