عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را در راستای نگهداری کشاورز در روستا دانست و افزود: اکنون در خریدهای خارجی مجبور به واردات محصول با قیمت بالاتری هستیم، در صورتی که اگر همین مبلغ به کشاورزان داخلی پرداخت شود به تولید بیشتر تشویق خواهند شد.

بهرام بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در خصوص نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی قبل از شروع فصل زراعت، اقدامی مثبت و قابل تقدیر است، اما نرخ اعلامی، تامین کننده مخارج زندگی، کاشت، داشت و برداشت گندم کاران نبوده و همانطور که برای خرید گندم سخاوتمندانه عمل می کنیم، باید هزینه بقای کشاورز در روستا را در ازای دریافت جنس پرداخت کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نرخ پیشنهادی برای خرید گندم از کشاورز، گفت: هر میزانی که بابت خرید گندم پرداخت شود بهای نگهداری کشاورز در روستا است، اکنون ما در خریدهای خارجی مجبور به خرید محصول با قیمت بالاتری هستیم، در صورتی که اگر همین مبلغ به کشاورزان داخلی پرداخت شود رقبت بیشتری در تولید خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ های اعلامی، ما را به سمت خودکفایی پیش می برد، تصریح کرد: در بحث خودکفایی، دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، یکی بحث تولید ودیگری در مورد استفاده بهینه از تولیدات است، اکنون درصد قابل توجهی از گندم در مسیر تولید تا مصرف تلف می شود که این موضوع نیازمند اصلاح روند فعلی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ارتباط با راهکارهای جلوگیری از قاچاق گندم نیز بیان کرد: ما معتقدیم نرخ گندم باید آنقدر بالا باشد که مسیر قاچاق گندم تغییر کرده و قاچاقچیان، گندم را از خارج وارد ایران کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس افزود: تا زمانی که آرد و محصولات آردی به خارج از کشور قاچاق می شوند، یعنی نرخ این محصول در ایران، پایین تر از سایر کشورهای منطقه بوده و این موضوع نیازمند بازنگری و اصلاح است.
کد خبر 8d5f6b39c5f64aca9c4a31755e068f51

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبرشریفی مسعول انجمن علوم وفناوری غلات ایران ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    اگر میخواهید به کشاورز کمک کنید راهش چاپ اسکناس وانهم بی نتیجه ابزار بهروری رادراختیار قرار دهید ام دروغ نگویید قیمت گندم وا داتی درحال حاضر هرکیلوگرم ۱۰۰۰تومان است چرا باید به مصرف اکننده اژنقدر اجحاف شود