قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: پروتکل مربوط به موارد قرنطینه‌ای صدور دام و شیلات به طرف روسی تحویل داده شده و ظرف یک ماه آینده این پروتکل به امضاء خواهد رسید،اما کمبود ناوگان حمل و نقل یخچال‌دار یکی از مشکلات پیش رو در حمل کالاهای فسادپذیر است.

حسن یونس سینکی پیش از ظهر امروز در همایش تجاری ایران و روسیه گفت: اگر از فرصت پیش آمده استفاده نکنیم تجربه تلخ از دست دادن فرصت‌های تجاری باز هم تکرار خواهد شد، بازار روسیه بازار پیچیده‌ای است و اتفاقاتی که افتاده بازار را پیچیده‌تر کرده است.

وی ادامه داد: روسیه بزرگترین مصرف کننده اتحادیه اروپا به شمار می رود و واردات مواد غذایی را از اروپا ممنوع کرده است که هجمه سنگینی را بر این بازار وارد کرده است. در این راستا موقعیت جدیدی برای گسترش روابط تجاری بین ایران و روسیه بوجود آمده است.

سینکی با اشاره به موقعیت منطقه‌ای دو کشور و قرار گرفتن ایران در کریدور شمال به جنوب گفت: اگر بتوانیم موانع بر سر راه صادرات را برداریم ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد،اما باید به نکات مهمی توجه کنیم که یکی از آنها رفع مشکل مربوط به روابط بهداشتی جهت صادرات محصولات دامی و شیلاتی است. نظر طرف روسی از جانب سازمان دامپزشکی ایران باید جلب شود و انعقاد توافقنامه بهداشتی قرنطینه‌ای بین طرفین برای صادرات محصولات دامی به روسیه تدوین شود که اکنون پروتکل مربوطه تحویل طرف روسی شده است.

وی به عمده محصولات ممنوع شده وارداتی از مبادی کشورهای اروپایی به روسیه اشاره کرد و گفت: گوشت قرمز، مرغ و ماهی، میگو ، خرچنگ، انواع محصولات لبنی و انواع سبزیجات و خشکبار عمده محصولاتی بود که پیش از این از بازار اروپا به روسیه وارد می‌شد و اکنون درب روسیه به روی این محصولات بسته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون مهمترین محصولاتی که ایران می‌تواند به عنوان یک مزیت در بخش کشاورزی به روسیه صادر کند شامل محصولات شیلاتی اعم از ماهی، میگو و انواع نرم تنان بوده و در کنار آن محصولات لبنی، انواع گوشت و تخم مرغ، محصولات کشاورزی، خشکبار و حبوبات است. از طرف دیگر می‌توان در مقابل، کالاهای اساسی مورد نیاز خود را مانند گندم، جو،  ذرت، کنجاله سویا و چوب از روسیه وارد کرد.

سینکی همچنین انعقاد مبادلات تجارت آزاد و توافقات منطقه‌ای بین استانی میان ایران و روسیه را یکی دیگر از مواردی دانست که می‌تواند به مبادلات تجاری سرعت دهد.

به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به ظرفیت مستعد منابع آب و خاک در روسیه می‌توان به کشت فراسرزمینی روی آورد که مزیت‌های زیادی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: رفع مشکلات حمل و نقل جاده‌ای و دریایی به ویژه برای کالاهای فساد پذیر نیازمند توسعه ناوگان حمل و نقل یخچال دار است چرا که بیشترین هزینه مربوط به این بخش است.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات محصولات با برند حلال و ایجاد مرکز تجاری ایران در مسکو می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که مورد توجه طرفین است، افزود: اخذ امتیازات صادراتی از روسیه در مقابل واردات آهن‌آلان و خدمات برای تسهیل و ایجاد توازن تجاری بین دو کشور بسیار موثر است.

به گفته سینکی باید راهبردی در نظر گرفته شود تا جلوی رفتارهای غیر حرفه‌ای و فعالیت دلالان در مسیر مبادلات تجاری گرفته شود چرا که نتیجه‌ای جز صدمه زدن به بازار صادراتی و ماندگاری در این بازار نخواهد داشت.

منبع:فارس
کد خبر 8d6c51fe1e3e41bd9c2fdcc431eb4a2e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =