کشاورزی> درحالی اواخر اسفند ۹۸ و فروردین امسال ۵ دستگاه مکنده از بندر چابهار به سمت بندر امام و شهید رجایی خارج شده که با از کار افتادن یکی از مکنده‌های باقیمانده،‌تخلیه کالا در این بندر دچار اختلال شده است.

 دیروز حسین شهدادی معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ورود همزمان 3 فروند کشتی حامل کالای اساسی به بندر چابهار خبر داده و گفته بود: به طور همزمان 2 فروند کشتی 66 هزار تنی گندم و یک کشتی حامل کالای اساسی جو به وزن 66 هزار تن وارد بندر چابهار شده است.

وی با اشاره به تخلیه این کشتی ها، افزود: با توجه به ظرفیت های زیرساختی و تجهیزاتی بندر چابهار از مهر ماه سال گذشته پهلوگیری کشتی‌های حامل کالای اساسی در این بندر استراتژیک افزایش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: با وجود تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا، رونق تجارت با ورود کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ادامه دارد، به گونه ای که ابتدای اردیبهشت ماه به صورت همزمان 7 کشتی با ظرفیت 340 هزار تن در این بندر بزرگ اقیانوسی پهلوگیری کرد.

 مقام مسئول بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از رشد ورود 30 درصدی کالای اساسی به بندر چابهار طی فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال 98 خبر داده است.

این در حالی است که اواخر اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال 5 دستگاه از 8 دستگاه مکنده غلات از بندر چابهار خارج و به بندر امام خمینی (4 دستگاه) و بندر شهید رجایی (یک دستگاه) منتقل شده است. از سه دستگاه باقیمانده نیز یکی از دستگاه‌ها دیروز دچار نقص فنی شده و به همین دلیل تخلیه در بندر چابهار به خصوص کالای سه کشتی اعلام شده از سوی معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دچار اختلال شده است.

بندر چابهار طی چند سال به هاب ورود کالای اساسی کشور و ترانزیت کالا به افغانستان تبدیل شده،‌ اما مشخص نیست چرا و به چه دلیلی مهم‌ترین تجهیزات بندری آن به بنادر دیگر انتقال یافته است. همانگونه اشاره شد چهار دستگاه از مکنده‌های بندر چابهار به بندر امام خمینی (ره) منتقل شده، بندری که 13 دستگاه مکنده دارد و به نظر نمی‌رسد دلیل اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با نیاز بندر امام بوده باشد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری دیروز در تماس تلفنی با وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم  و تامین بازار از کالاهای ضروری و اساسی، از اقدامات انجام شده در این زمینه  قدردانی و بر ادامه روند تخلیه کالاهای اساسی از بنادر و گمرکات  تا تخلیه  کامل و هر چه سریعتر 4 میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور تاکید کرد.

محمد اسلامی نیز در این تماس تلفنی گزارشی از روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و ضروری موجود در بنادر و گمرکات برای تامین بازار ارائه و تاکید کرد که این روند تا تخلیه کامل این کالا و حمل آن به داخل کشور ادامه خواهد یافت.

منبع:تسنیم
کد خبر 90ad5db15eb34a92b10402fa9dd1889f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =