رییس هیات مدیره انجمن طیور ایران با بیان اینکه ترکیه و برزیل بزرگ‌ترین رقیب صادرات مرغ در بازار روسیه هستند، گفت: امضا نشدن پروتکل دامپزشکی بین ایران و روسیه و بالا بودن قیمت تمام شده مرغ، باعث از دست رفتن بازار صادراتی روسیه می‌شود.

غلامعلی فارغی اظهار کرد: مشکل عدم ورود مرغ از ایران به روسیه این است که پروتکل‌های دامپزشکی که باید بین سازمان‌های دامپزشکی دو کشور امضا شوند، هنوز امضا نشده است. سازمان دامپزشکی ایران باید هرچه زودتر با آنها مذاکره کند و به تفاهم برسد.

به گفته وی امضا نشدن این تفاهم‌نامه به دلیل کیفیت نیست. چراکه قادر به تولید محصول با هر کیفیتی که مدنظر روسیه باشد، هستیم. البته فاکتورهای استاندارد بیولوژیک برای مواد غذایی خام با سایر مواد غذایی بسیار متفاوت است زیرا می‌تواند ناقل بیماری باشد و باید به آنها توجه خاصی شود.

فارغی افزود: در حال حاضر میزان تولید مرغ و تخم‌مرغ به اندازه‌ای رسیده که 300 هزار تن مازاد بر مصرف مرغ و 100 هزار تن مازاد بر مصرف تخم‌مرغ داریم. اما شاخص‌های اقتصاد داخلی مثل تورم باعث می‌شوند قیمت تمام شده در ایران بیشتر از سایر کشور‌ها باشند. به همین دلیل کشور‌های دیگر به راحتی وارد بازار‌های صادراتی می‌شوند.

رییس هیات مدیره انجمن طیور ایران خاطر نشان کرد: تخصیص نیافتن ارانه به بخش کشاورزی و در نظر نگرفتن جایزه صادراتی که در کشور‌های دیگر برای محصولات کشاورزی یارانه وجود دارد، دلیل دیگر سهولت ورود رقبا به این بازارها است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به عراق، افغانستان، گرجستان، تاجیکستان، پاکستان و آذربایجان صادرات داریم اما با این حال مازاد مصرف وجود دارد.

به گفته فارغی یارانه‌ای که دولت باید به مصرف‌کننده بدهد را تولید‌کننده داخلی به مصرف‌کننده می‌دهد. تولید‌کننده داخلی به ازای هر یک کیلوگرم مرغ 500 تومان، هر یک کیلو تخم‌مرغ 800 تومان و هر قطعه جوجه 400 تومان ضرر می‌کند.

رییس هیات مدیره انجمن طیور ایران گفت: در حال حاضر ترکیه بزرگ‌ترین رقیب صادراتی در بازار روسیه است و پس از آن کشور برزیل قرار دارد. البته از لحاظ سیستم حمل‌ونقل نیز مشکل داریم و کانتینر یخچال‌دار نداریم. در صورتی که تفاهم‌نامه دامپزشکی امضا شود باید از سیستم حمل‌ونقل روسیه استفاده کنیم و سود حاصل از حمل و نقل نصیب روس‌ها می‌شود.

منبع:ایسنا
کد خبر 91ac11ce5ba346fca481c4744845d509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =