کشاورزی> اقتصاد غذا - مکانیزم قیمت گذاری نهاده های دامی درست نیست و برای واقعی شدن قیمت ها، فرآیند قیمت گذاری نهاده های دامی باید اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران در نشستی خبری ضمن بیان مطلب فوق افزود: در حالی که قیمت جو وارداتی از بنادر شمال تنی 210 یورو و قیمت جو وارداتی از بنادر جنوبی کشور تنی 240 یورو است چرا قیمت جو در کشور به طور یکسان 1700 تومان قیمت گذاری می شود؟ و همین امر این نشان می دهد که مکانیزم قیمت گذاری درست نیست.
وی تصریح کرد: ما می توانیم با همین شرایط بین الملی، نهاده های دامی را حتی پایین تر از قیمت های موجود وارد کشور کنیم اما متاسفانه دولتی ها بر سر راه ما  مانع ایجاد می کنند.
شالچیان با بیان اینکه باید از پتانسلهای کشور برای گذر از موانع اقتصادی استفاده کرد گفت: متاسفانه منابع ارزی کشور تنها در اختیار چند نفر قرار می گیرد و ما امسال به رغم وجود فرصت های مناسب  برای خرید به موقع و ارزان تر در بازار جهانی تنها حدود 30-20 هزار تن نهاده دامی وارد کشور کردیم.

۵ راهکار حل مشکلات بازار نهاده‌ها
مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران با اشاره به 5 راهکار برای حل مشکلات بازار نهاده گفت: در ابتدا باید اجازه بدهند تولید کنندگان واقعی یعنی همان‌هایی که شناسنامه دار هستند و توسط خود کشاورزان انتخاب شده‌اند به عرصه تصمیم‌گیری وارد شوند زیرا تا زمانی که افرادی غیر از جنس تولید بر آنها تصمیم می‌گیرد کار به جایی نخواهد رسید، حالا اگر چند مدیر میانی بی کفایت و قدرت طلب سعی در خفه کردن صدای بخش تولید دارند، بر عقلای سیستم است که آنها را مدیریت کنند با خاموش کردن صدای اتحادیه‌ها ممکن است صدایی شنیده نشود، ولی مشکل حل نخواهد شد و این آتشی که به دامان بخش تولید افتاده خاموش نخواهد شد.
وی افزود: دومین راه حل مشکلات اینکه نهادهایی که تصمیم‌گیر بخش تولید هستند، توجه بیشتری داشته باشند، مثلاً ما هنوز نتوانسته‌ایم با وزیر جهاد کشاورزی صحبت کنیم، در حالی که سه بار درخواست ملاقات کرده‌ام حتی پس از مشکلات اخیر نامه به رئیس جمهور نوشتیم و 5 ماه است پاسخی نداده است، در حالی است که امنیت غذایی کشور تهدید می‌شود.
شالچیان  گفت: سومین پیشنهاد ما این است که حداقل یک امور بین الملل در بدنه وزارتخانه متولی واردات تشکیل شود و آنها مرتب مسائل این محصول استراتژیک را از اختصاص ارز گرفته تا میزان و زمان واردات و نحوه توزیع آن پیگیری کنند و پیشنهاد چهارم ما اینکه بانک مرکزی پشتیبانی لازم را از تأمین ارز گرفته تا انجام نقل و انتقالات ارزی پشتیبانی کند وحداقل طوری باشد که وارد کنندگان بتوانند در کشور مبدا آن را دریافت کنند .
مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران  در خصوص پیشنهاد پنجم برای حل مشکل نهاده ها خاطرنشان کرد: باید در شرایط حساس کنونی از ظرفیت تحریم‌ها هم استفاده شود در تحریم‌هایی که اکنون وجود دارد شرکت‌های مردم نهاد آزادانه می‌توانند واردات انجام دهند، حتی در اسناد تحریم‌ها(ITSR) شرکت‌های تعاونی و خصوصی برای واردات مواد غذایی و داروئی مجاز هستند و این فرصت بسیار خوبی است، اگر استفاده شود، اما سیستم دولتی توجهی به آن نمی‌کند.
وی افزود: در خصوص پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز ما پیشنهاد کردیم که قادر هستیم با استفاده از همین پتانسیلها ارزهای موجود در کره جنوبی را به صورت مواد غذایی و نهاده های دامی وارد کشور کنیم اما متاسفانه گوش شنوایی در دولت وجود ندارد.

کمبود تخم مرغ برای بازار شب عید
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس» در خصوص اظهارات مرتضی رضایی معاونت امور دام وزرات جهاد کشاورزی در خصوص عدم کمبود مرغ و تخم مرغ در روزهای پایانی سال گفت: اطلاعات و برآوردهای ما نشان می دهد که برای تنظیم بازار تخم مرغ در روزهای پایانی سال با مشکل  کمبود تخم مرغ مواجه هستیم و هم اکنون نیز زمزمه هایی برای واردات تخم مرغ به گوش می رسد.

کد خبر 95b5d18f8c63445e93d3eb9bf951a05f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =