مواد غذایی> عرضه برخی محصولات غذایی با تاریخ تولید در روزهای آینده، این روزها به چالشی برای خریداران تبدیل شده و ابهاماتی را در مورد نحوه نظارت بر عملکرد کارخانه‌های تولیدکننده و همچنین سالم یا فاسد بودن این نوع محصولات غذایی ایجاد کرده است.

مدتی است که عرضه برخی محصولات غذایی با تاریخ قبل از تولید، در کشور مشاهده می شود و خریداران شاهد درج تاریخ تولیدی بر روی محصول هستند که مربوط به یک یا چند روز آینده است و در واقع هنوز تاریخ تولید آن فرا نرسیده است.

به این ترتیب کالا قبل از تاریخ تولید، توزیع شده است!

پنیری مشاهده می‌شود که تاریخ تولید آن 5 بهمن ماه (فردا) است، ولی قبل از این تاریخ در بازار عرضه شده است.
به گفته یک کارشناس، تاریخ تولید بر روی کالا در کارخانه‌ها معمولاً پیش از فرا رسیدن آن روز درج می شود تا با در نظر گرفتن زمان لازم برای توزیع، محصول به موقع به دست خریداران برسد. اما این تاریخ باید طوری تنظیم و درج شود که زمانی که به دست مشتری می‌رسد، با تاریخ درج شده بر روی کالا مطابقت داشته باشد.

طبیعی است که درج تاریخ صحیح بر روی محصول در تعیین مدت انقضاء کالا نیز موثر است و اگر تاریخ تولید دیرتر از زمان واقعی تولید، بر روی محصول درج شود، تاریخ انقضاء آن نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

علاوه بر مشکلی که در درج تاریخ تولید بر روی بعضی محصولات وجود دارد، در برخی موارد نیز مشاهده شده که بر روی کالایی دو تاریخ مختلف برای تولید و انقضاء درج شده است که یکی از تاریخ‌ها مربوط به گذشته و یکی دیگر مربوط به زمان حال است.



وجود اجسام خارجی در برخی محصولات غذایی دارای نشان استاندارد، بسته‌بندی مواد غذایی در بسته‌های غیر مرتبط مانند قرار دادن آلوچه در پاکت تمر هندی با نشان استاندارد و یا ته‌نشین شدن شیرکاکائو نیز از دیگر مواردی است که در برخی محصولات غذایی با نشان استاندارد گزارش شده است.



نظارت بر تاریخ درج شده بر روی کالاها بر عهده سازمان استاندارد است و در این میان حفظ امنیت و سلامت غذایی مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع:فارس
کد خبر 9e2a3f41e22d4118bf4fc2da545377bc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =