صنایع غذایی> یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی گفت: اگر این بارهم صنایع لبنی مصوبه دولت را اجرا نکنند باید سازمان حمایت در جهت صیانت از حکم خود وارد عمل شود و با این مساله برخورد قانونی کند.

محمدرضا ملاصالحی با بیان اینکه پس از ابلاغیه جدید سازمان حمایت، دامداران و صنایع لبنی هیچ‌گونه مذاکره‌ای با یکدیگر انجام ندادند، اظهارداشت: اگر قرار باشد این بار هم کارخانجات مصوبه دولت را اجرا نکنند، این سازمان حمایت است که باید با ابزارهایی که در اختیار دارد، وارد عمل شود و از حکم خود صیانت کند.

وی با بیان اینکه دلیلی ندارد کارخانجات این حکم را اجرا نکنند، گفت: احتمالا استناد کارخانجات این است که ما قبلا این ۶ درصد را اضافه و در مقابل آن حق دامداران را هم پرداخت کردیم.

ملاصالحی با بیان اینکه ما قبلا هم گفتیم که قیمت فرآورده‌ها به طور نامحسوس در حال افزایش یافتن است، افزود: در مقابل این موضوع، چیزی به دامداران پرداخت نشده است، بنابراین اگر کارخانجات لبنی قبلا قیمت محصولات خود را بالا برده‌اند، الان باید ۱۰۰ تومان را به دامداران بدهند و فرآورده‌هایشان را هم گران نکنند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: مجوزی که سازمان حمایت داده، کاملا واضح و روشن است که براساس آن، کارخانجات مجاز هستند ۶ درصد به قیمت‌های مصوب سال گذشته که سازمان حمایت روی آن نظارت داشته است، اضافه کنند و در مقابل آن،   ۱۰۰ تومان به  قیمت خرید فعلی شیرخام افزوده شود.

ملاصالحی با بیان اینکه اگر قبلا افزایش قیمت فرآورده‌ها بدون نظر سازمان حمایت انجام شده، تخلف صورت گرفته است، افزود: بنابراین الان باید صنایع بدون گران کردن فرآورده‌ها، پول دامدارن را بدهند و بنده معتقد هستم این کار امکان پذیر است که صنایع بدون افزایش قیمت، این ۱۰۰ تومان را پرداخت کنند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه این ۱۰۰ تومان در مقابل مطالبه‌ای که دامداران از یک سال و نیم گذشته دارند، عددی نیست، گفت: اگر ۱۰۰ تومان به میانگین فعلی نرخ خرید شیرخام که حدود ۱۲۵۰ تومان است، افزوده شود، این رقم به حدود ۱۳۵۰ تومان می‌رسد که بازهم ۹۰ تومان به نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان فاصله دارد، ضمن اینکه در حال حاضر در برخی نقاط شیرخام به قیمت ۱۱۰۰ تومان از  دامداران خریداری می‌شود.

ملاصالحی با اشاره به اینکه دامداران برای اینکه بخشی از مطالبات خود را دریافت کنند به نرخی پایین‌تر از ۱۴۴۰ تومان رضایت داده‌اند، اضافه کرد: اگر  صنایع به این حداقل هم رضایت ندهند، واقعا جا دارد سازمان حمایت در جهت صیانت از حکم خود وارد عمل شود و به نحوی محکم با ابزارهایی که در اختیار دارد، با این مساله برخورد قانونی کند.  

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی اعتقاد دارد این حداقل کاری  است که  می‌تواند بخشی از زیان‌های دامداران ما را پوشش دهد  و اگر این امر محقق نشود، واقعا ضربه بزرگی به بخش تولید شیرخام خواهد خورد.

ملاصالحی با بیان اینکه به جز شیر، ماست و پنیر مابقی فرآورده‌های کارخانجات مشمول قیمت‌گذاری نیست و بارها هم روی آنها افزایش قیمت اعمال شده است، گفت: نکته دومی که باید مدنظر قرار بگیرد، این است که بخش عمده‌ای از شیرخام با قیمتی ارزان‌تر از این ۱۳۵۰ تومانی که اعلام می‌شود، خریداری خواهد شد و همه شیر تولیدی با این نرخ خریداری نمی‌شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه مقاومت کارخانجات در این زمینه هیچ منطقی ندارد و اگر آنان نخواهند حق دامداران را بدهند، تولید شیرخام با مشکل مواجه می‌شود، ادامه داد: بخش تولید شیرخام کشور بیش از این توان ندارد و باید کارخانجات این امر را بپذیرند و همکاری کنند تا شرایط برای دامداران هم قابل تحمل شود.

منبع:مهر


کد خبر 9e910f90d24947e7bfc33e0c16588192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =