مواد غذایی> رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون، متولی واردات و صادرات محصولات کشاورزی، تنها وزارت جهاد کشاورزی است و دیگر وزارتخانه ها نباید قانون را نادیده بگیرند.

عباس رجایی درباره واردات بی رویه برنج و شکر، افزود: طبق قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، ماده 16 قانون افزایش بهره وری و بند 'ب' ماده 145 قانون برنامه پنحم توسعه مسئولیت هرگونه واردات و صادرات، حجم، تعیین تعرفه و سهمیه برای تامین نیاز داخل و حفظ ذخایر استراتژیک برعهده وزارت جهادکشاورزی است.

به گفته وی، طبق قانون واردات محصولات کشاورزی برعهده وزارت صنعت نیست و این وزارتخانه حق دخالت در این خصوص را ندارد.

وی اظهار داشت: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گمرک در امر واردات کالاهای کشاورزی مداخلاتی دارند که این امر به صلاح منافع ملی کشور و تولیدات داخل نیست.

وی اضافه کرد: به طوری که طبق آخرین آمار، امسال بیش از 700 هزارتن شکر و بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشورشده است.

وی تصریح کرد: این در حالیست که بارها ممنوعیت واردات شکر و برنج در سالجاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده اما آنچه رخ داده برعکس این موضوع است و کماکان برنج و شکر وارد کشور می شود.

وی افزود: در حالی که بهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات بی رویه این محصولات حفظ ذخایر استراتژیک است.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه واردات بی رویه برنج و شکر برای ما قابل قبول نیست، گفت: واردات بی رویه می تواند آسیب جدی به تولیدات داخلی وارد کند.

رجایی اظهار داشت: طبق آمارها، کشور ما در بدترین شرایط نیازمند واردات حدود 700 هزار تن برنج است که با در نظر گرفتن حفظ ذخایر استراتژیک در مجموع سالانه به حدود یک میلیون تن برنج وارداتی نیاز داریم.

وی متولی ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی کشور را شورای عالی امنیت ملی دانست و گفت: بنابه درخواست این شورا قرار است ذخایر استراتژیک کشور در برخی کالاهای اساسی به مدت سه ماه دیگر نیز افزایش یابد که باید تصمیم گیری واردات نیز توسط وزارت جهادکشاورزی انجام شود.

وی افزود: همچنین طبق قانون، تمام مسائل مربوط به صادرات، واردات، شرکت بازرگانی داخلی، شرکت پشتیبانی امور دام و تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و براین باوریم که وزارت صنعت نباید در این خصوص دخالتی داشته باشد.

وی گفت: در صورتی که روند واردات بی رویه ادامه یابد و هر سازمانی طبق رویه خود عمل کند، مجلس مجبور خواهد شد استیضاح کسانی که مسئولیت دارند اما به وظایفشان عمل نمی کنند، را در پیش بگیرد.

طبق قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی واردات و صادرات محصولات کشاورزی برعهده این وزارتخانه قرار گرفته است.

در همین راستا وزارت جهادکشاورزی طی ابلاغیه ای از 10 فروردین ماه سال 93 هرگونه ثبت سفارش جدید شکرخام و سفید و برای فصل برداشت برنج نیز ثبت سفارش و واردات برنج را ممنوع اعلام کرده و این ابلاغیه همچنان به اعتبار خود باقی است.

این وزارتخانه تمام شکر و برنج های وارداتی سالجاری را مربوط به ثبت سفارش سالهای 91 و 92 می داند.

منبع:ایرنا
کد خبر a349eec0fabe4c599c4d11ff9ae99dcf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =