کشاورزی> امسال 645 هزار تن از شکر تولیدی کشور از گیاه چغندرقند و 606 هزار تن از گیاه نیشکر استحصال می‌شود.

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: در راستای بهبود تولید و افزایش ضریب خوداتکایی محصولات استراتژیک همچون چغندرقند و نیشکر برای افق 1404 برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شده است.

مسعود وجدانی‌فرد افزود: با احتساب جمعیت 78 میلیون نفری کشور، سرانه مصرف شکر 29 کیلوگرم برآورد شده است، در حالی که نیاز به دو میلیون و 200 هزار تن شکر داریم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال پایه (متوسط تولید سه سال گذشته) سطح زیر کشت چغندرقند 98 هزار و 500 هکتار برآورد شد، این در حالی است که سطح زیر کشت نیشکر 89 هزار هکتار است.

وجدانی‌فرد با اعلام اینکه ضریب خوداتکایی شکر در حال حاضر 55 درصد برآورد شده است، ادامه داد: این در حالی است که این ضریب باید با اجرای برنامه‌های مربوطه تا افق 1404 به 91 درصد ارتقاء یابد.

وی تصریح کرد: از نیاز دو میلیون و 200 هزار تنی کشور به شکر، یک میلیون و 200 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و نیاز است مابقی آن (یعنی سالانه رقمی معادل یک میلیون تن) شکر وارد شود.

وجدانی‌فرد یادآور شد: از تولید یک میلیون و 200 هزار تنی شکر در کشور، 50 درصد یعنی معادل 600 هزار تن شکر استحصالی حاصل از چغندرقند بوده و 50 درصد دیگر نیز مربوط به شکر نیشکری است.

کاهش تقاضای آب برای محصولات کشاورزی، سیاست جدید معاونت زراعت

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های این معاونت برای افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید محصولات فوق تا افق 1404 تأکید کرد: قرار است سطح زیر کشت چغندرقند از 98 هزار و 500 هکتار در افق 1404 به 160 هزار هکتار برسد که از این سطح، کشت چغندرقند بهاره در سطحی معادل 100 هزار هکتار نگه داشته خواهد شد و چغندرقند پاییزه نیز 60 هزار هکتار مابقی را دربر می‌گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور در منطقه خشک قرار گرفته است، سیاست معاونت زراعت، کاهش تقاضای آب برای محصولات کشاورزی است که در این راستا ترویج کشت چغندرقند پاییزه در دستور کار است تا از آب کمتری برای کشت استفاده شود.

وجدانی‌فرد همچنین گفت: افزایش سطح زیر کشت چغندر پاییزه از سال گذشته کلید خورد، به‌گونه‌ای که سال گذشته دوهزار و 50 هکتار از اراضی کشور به کشت این محصول اختصاص یافت و امسال این سطح به پنج‌هزار و 347 هکتار رسیده است.

وی در ادامه افزود: از ارقام مقاوم به "بولت" استفاده خواهد شد، زیرا به گُل رفتن چغندرقند در فصل سرما باعث کاهش عیار قند این محصول خواهد شد و بدین‌ترتیب باید از بذور مقاوم وارداتی و داخلی به بولت استفاده شود و در این خصوص بذور مقاوم وارداتی و داخلی استفاده شده و از سطح زیر کشت پاییزه 100 هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت رقم شریف تولید داخل رفته است.

تجهیز ادوات برداشت چغندرقند پاییزه

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات حمل و نقل چغندرقند تولیدشده در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: به‌دلیل تعطیل شدن دو کارخانه در استان خوزستان (شهرستان‌های اهواز و دزفول)، چغندرقندکاران مجبور هستند برای استحصال شکر این محصول را به استان اصفهان حمل کنند و در این راستا در صدد هستیم که امکاناتی فراهم شود تا محصول سریعاً حمل شده و ماشین‌آلات برداشت به‌کاررفته نیز به‌روز شود تا محصول خریداری شده کشاورزان از کیفیت مناسبی برخوردار شود.

وجدانی‌فرد به تجهیز و نوسازی در بخش کشاورزی استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجهی که به این استان شده است، پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در استان‌های خوزستان و ایلام افزایش یابد.

وی با اشاره به لزوم تناوب کشت تصریح کرد: عدم رعایت تناوب کشت در چند سال گذشته مشکلاتی را برای کشاورزان به‌وجود آورده است، به‌گونه‌ای که بهره‌برداران به این باور رسیده‌اند که باید در تناوب محصولاتی چون گندم از محصولاتی مانند پنبه، چغندرقند و کلزا استفاده کرد تا شاهد بهبود وضعیت خاک باشیم.

تعدیل سطح کشت گندم و تناوب محصولات زراعی با چغندرقند

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت تولید چغندرقند در سال جاری یادآور شد: چغندرقند بهاره در سطحی معادل 96 هزار و 500 هکتار با عملکردی معادل 47 تن، تولیدی حدود چهار میلیون و 537 هزار تن را رقم زد که میزان شکر تولیدشده 632 هزار تن است.

وجدانی‌فرد تأکید کرد: چغندرقند پاییزه نیز با سطح زیر کشتی معادل دوهزار و 50 هکتار در سال گذشته و افزایش آن به پنج‌هزار هکتار در سال جاری عملکردی معادل 57 تن و تولید 116 هزار تن محصول را رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 89 رقم ثبت‌شده در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند وجود دارد که حدود 25 تا 30 رقم آن در عرصه استفاده می‌شود.

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: در برنامه‌های افزایش ضریب خوداتکایی محصولات استراتژیک قرار است سطح کشت گندم تعدیل شده و چغندرقند در تناوب محصولات زراعی گنجانده شود.

وجدانی‌فرد در ادامه افزود: میزان شکر تولیدشده از چغندرقند پاییزه که به‌تازگی کشت آن وسعت گرفته، 13 هزار تن است که بدین‌ترتیب جمع شکر استحصال‌شده از چغندرقند بهاره و پاییزه به 645 هزار تن می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای طرح اقتصاد مقاومتی، افزایش ضریب خوداتکایی هشت محصول استراتژیک به تأیید معاونت زراعت رسیده و برنامه‌های ویژه‌ای در صورت تصویب اعتبارات و ملزومات لازم در دستور کار است.

تولید 606 هزار تن شکر از نیشکر

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید نیشکر در کشور ادامه داد: سطح زیر کشت نیشکر 89 هزار و 75 هکتار برآورد شده است که تاکنون 52 هزار و 520 هکتار محصول با عملکرد 74.9 تن و تولید سه میلیون و 933 هزار تن نی حاصل از این نیشکر عملیاتی شده است.

وجدانی‌فرد تصریح کرد: میزان شکر تولیدشده از این میزان نی، 354 هزار تن برآورد شده است.

وی یادآور شد: برآورد می‌کنیم تا پایان سال سطح 36 هزار و 555 هکتار دیگر نیشکر برداشت شود که دو میلیون و 738 هزار تن نی حاصل از این مقدار خواهد بود و شکر استحصالی معادل 252 هزار تن خواهد بود که بدین‌ترتیب جمع کل شکر نیشکری را به 606 هزار تن می‌رساند.

وجدانی‌فرد تأکید کرد: 645 هزار تن شکر از چغندرقند و 606 هزار تن از نیشکر حاصل می‌شود که بدین‌ترتیب تولید شکر کشور یک میلیون و 251 هزار تن برآورد می‌شود.

مدیرکل پنبه‌، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ضریب خوداتکایی که امسال برای نیشکر مدنظر است، 56.86 درصد است که تلاش می‌کنیم آن را افزایش دهیم.

وی همچنین گفت: در برنامه تدوینی سطح زیر کشت نیشکر را در حد 100 هزار هکتار منظور شده و تلاش بر این است که برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای این محصول را نیز عملیاتی کنیم.

وجدانی‌فرد در پایان افزود: تحقیقات در بخش نیشکر نیز دارای یافته‌ها و ارقام جدیدی است که در جهت به‌زراعی و افزایش استحصال شکر تلاش شده است که امیدواریم بتوانیم افزایش تولید مناسبی را رقم بزنیم.

منبع:ایانا
کد خبر 94a995898b0c41b7b086f3a9d7722765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =