تنها در صورتی که کشاورز در سود، تجارت، برندسازی و صادرات محصولات خود سهمی داشته باشد، بخش کشاورزی سودآور خواهد بود.

رییس جمهوری امروز با حضور در مراسم بیست‌ونهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی، کشاورزی را از دیدگاه دینی - مذهبی دارای جایگاهی خاص و ویژه برشمرد و گفت: کار کردن در این بخش با سایر بخش‌های صنعتی و خدماتی متفاوت است و علاوه بر دارا بودن لذت معنوی، بسیار اثربخش است.

حسن روحانی افزود: گفته می‌شود که انقلاب کشاورزی نخستین انقلاب بوده است و شاید تمدن بشری از انقلاب کشاورزی آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به بخش صنعت و کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشد، زیرا انقلاب صنعتی ادامه انقلاب کشاورزی است و وقتی معنا پیدا می‌کند که این دو در کنار همدیگر قرار گیرند.

روحانی ادامه داد: نباید فکر کرد که کشاورزی روبه‌روی صنعت است، بلکه در کنار هم قرار گرفتن آن معنا دارد.

وی تصریح کرد: صنعت باید به صنعتی شدن کشاورزی و خروج آن از حالت سنتی کمک کند.

رئیس جمهوری یادآور شد: کشاورزی سنتی قدرت رقابت ندارد و در دنیای اقتصادی امروز باید اقداماتی در جهت درآمدزایی، افزایش ارزش افزوده ایجاد کنیم.

روحانی تأکید کرد: اگر نتوانیم در بخش کشاورزی، تولید و درآمدها را بالا ببریم، این بخش رو به تعطیلی می‌رود.

وی اظهار داشت: باید روستاها را زنده نگه داریم و نگذاریم تخلیه شود و در این راستا از سوی کارشناسان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها اقدامات مؤثری جهت بهبود روستاها انجام شود.

روحانی همچنین گفت: باید به معنای کلمه "جهاد" متعهد باشیم و سایر بخش‌ها همچون اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و... برای تحقق واقعی کلمه جهاد کمک بگیریم.

دو سرمایه آب و خاک در بخش کشاورزی باید حفظ شود

رییس کابینه یازدهم آب و خاک را دو سرمایه بزرگ در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: نباید اجازه دهیم که خاک از بین برود و در این راستا باید میزان سم و کود مصرفی را بدانیم و اجازه ندهیم محیط زیست تخریب شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید زمین را خسته و عصبانی کنیم و نباید بگذاریم شهرها جای زمین‌های کشاورزی را بگیرند.

روحانی ادامه داد: از لحاظ اقلیمی در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و از آنجا که آب به اندازه کافی در دسترس نیست و خشکسالی‌های پیاپی در سطح دنیا دیده می‌شود، باید اقداماتی در زمینه مصرف بهینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از لحاظ تاریخی، کشاورزی ایران دارای تمدن کهن است، بنابراین باید تلاش کنیم منابع آب و خاک و محیط زیست کشور را حفظ کنیم.

روحانی یادآور شد: گاهی آب مورد استفاده در کشور به جای بخش کشاورزی، به مصرف محیط زیست می‌رسد تا تالاب‌ها از خشکی نجات پیدا کند؛ اما باید تلاش کنیم که خاک و محیط زیست به‌گونه‌ای حفظ شود و برای این منظور، تمامی همت خود را به‌کار بریم.

وی تأکید کرد: تجارت و کشاورزی باید متحول شود تا قیمت محصولات تولیدی با ارزش افزوده افزایش پیدا کند.

کوتاه کردن دست واسطه‌ها به‌طور قطع نفع بخش تولید را به دنبال دارد

رییس جمهوری اظهار داشت: در بخش کشاورزی باید تلاش کنیم واسطه‌ها را کاهش دهیم تا این امر باعث نفع 80 درصدی کشاورز و نفع 20 درصدی مصرف‌کننده باشد.

روحانی همچنین گفت: با اتصال صحیح تولید به مرکز اصلی تجارت، خواهیم توانست بخشی از این واسطه‌ها را کاهش دهیم.

وی در ادامه افزود: باید در کنار بخش تولید، صنایعی را قرار دهیم تا تکمیل‌کننده باشند، زیرا تبدیل محصولات کشاورزی ارزش افزوده را بالاتر می‌برد و این به نفع بهره‌بردار و تولید است.

روحانی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم تا محصولاتی چون خاویار در کشور ما تولید شود، اما بسته‌بندی و برچسب‌گذاری آن در کشورهای دیگر صورت گیرد.

وی ادامه داد: بخش خدمات باید به کشاورزی متصل شود، وگرنه کشاورزی به هیچ سودی نمی‌رسد و علاوه بر آن، صنعت نیز باید در اتصال با این بخش تولیدی باشد.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: سود کشاورزی زمانی است که بهره‌بردار در تجارت، برند و صادرات سهیم باشد.

روحانی یادآور شد: کشاورز نمونه با لوح و کف زدن به جایی نمی‌رسد، مگر آنکه مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

وی به‌عنوان مثال به تولید 166 تنی سیب و 100 تنی انار توسط بهره‌برداران نمونه امسال اشاره کرد و اظهار داشت: این نمونه‌ها قابل تکرار است و مراکز تحقیقاتی با همکاری تشکل‌ها و سایر دستگاه‌های وزارت جهاد کشاورزی باید این نمونه‌ها را توسعه دهند.

روحانی تأکید کرد: در 16 ماه اخیر که دولت تدبیر و امید استقرار یافته است، تخصیص‌های مناسبی برای بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی انجام شده است که تلاش می‌کنیم آن را ادامه دهیم.

به سمت خودکفایی محصولات کشاورزی حرکت کنیم

رییس جمهوری بر خودکفایی محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: شاید نتوانیم به خودکفایی 100 درصدی در محصولات کشاورزی دست یابیم، اما بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، در محصول جو می‌توانیم 100 درصد خودکفا شده و در محصول کلزا نیز خودکفایی 90 درصدی عملیاتی است. بنابراین باید تلاش کنیم تا نزدیکی خودکفایی پیش رویم.

وی افزود: بخش کشاورزی 90 درصد آب مصرفی کشور را در اختیار دارد و با صرفه‌جویی تنها 10 درصد می‌توانیم تحول بزرگی در این بخش به‌وجود آوریم.

روحانی با اشاره به اینکه بهره‌وری آب باید به‌گونه‌ای مؤثر افزایش یابد، خاطرنشان کرد: تعیین قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی و اختصاص تسهیلات برای استفاده از ادوات مکانیزه در این دولت به‌خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی باید در دستور کار جدی قرار گیرد تا بدین‌ترتیب سبک زندگی مردم و نحوه مصرف مواد غذایی تغییر کند.

روحانی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برای مصرف بیشتر لبنیات به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند و مازاد تولید نیز راه‌های صادراتی خود را پیدا کند که در این صورت، شاهد تحول خواهیم بود.

وی یادآور شد: با توجه به تولید بالای لبنیات در کشور و باز شدن دروازه‌های صادراتی، باید تلاش کنیم شاهد افزایش مصرف در داخل و باز شدن بازارهای منطقه باشیم.

رییس کابینه یازدهم در پایان اظهار داشت: کشاورزان برتر باید در سراسر کشور افزایش یابند و توسط وزارت جهاد کشاورزی به عرصه شناسانده شوند تا بدین‌ترتیب شاهد روزهای شاداب‌تر در بخش تولید باشیم.

گفتنی است در این آیین، 11 نفر از میان 64 نمونه برتر بخش کشاورزی از دست رییس جمهوری لوح و تندیس دریافت کردند.


منبع:ایانا
کد خبر a563a6b70c834cc18c9e25ebe7c6bf29

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =