مواد غذایی> نایب رییس شورای ملی زعفران ایران درباره دلیل افزایش بیش از یک میلیون تومانی قیمت زعفران گفت: با کاهش نرخ سود بانکی و از رونق افتادن خرید و فروش سکه، سرمایه‌های سرگردان کشور از بازار زعفران سر درآورده و قیمت این محصول را بالا برده است.


 محسن احتشام  افزود: افزایش قیمت زعفران در حال حاضر تصنعی و ناشی از سوداگری برخی افراد است.
نایب رییس شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: قیمت زعفران در مقایسه با سال گذشته رشد کاذبی داشته و با توجه به کیفیت از هر کیلوگرم 5 میلیون تا 5 میلیون 200 تومان به 6 میلیون تومان افزایش یافته است.

احتشام، با رد کاهش تولید این محصول در سال جاری اضافه کرد: این افراد در فصل برداشت، گل زعفران را به قیمت ناچیزی از دست کشاورزان خارج و ذخیره کرده‌اند و حال در پایان فصل برداشت به دنبال افزایش بیشتر قیمت این محصول اند.

افزایش قیمت زعفران بدون مجوز ستاد تنظیم بازار

این مقام مسئول در حوزه زعفران با بیان اینکه حدود 70درصد این محصول صادر می شود، اظهار داشت: بر اساس اعلام دولت هیچ کالای مصرفی اجازه افزایش قیمت بدون هماهنگی با سازمان حمایت ندارد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که اتحادیه فروشندگان این محصول بدون دریافت هیچ گونه مجوزی از ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت زعفران (بسته بندی شده) کرده اند.

وی اضافه کرد: قیمت زعفران در شرایطی در بازار مصرف افزایش یافته که تغییری در نرخ یورو و توسعه بازار‌های صادراتی ایجاد نشده است و هیچ دلیلی را جز سوداگری برای افزایش قیمت زعفران نمی‌توان نام برد.

نایب رییس شورای ملی زعفران ایران با اشاره مشکلات افزایش قیمت این محصول در بازار صادراتی، گفت: افزایش قیمت زعفران، صادارت این محصول را نیز با مشکل مواجه کرده و زمینه ورود رقبای مانند افغانستان به بازار‌های جهانی فراهم می‌کند.

احتشام، با تاکید بر گسترش تقلبات بازار زعفران اظهار داشت:کنج(ریشه) زعفران به قیمت هرکیلو‌گرم 2 میلیون و 500 هزار تومان خریداری و با اختلاط زعفران‌های مرغوب کیلویی 6 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
وی در پایان گفت: عدم جلوگیری از این تقلبات از اعتبار زعفران ایران می‌کاهد و نیازمند توجه و جلوگیری از ورود این محصولات به بازار‌های داخلی و خارجی هستیم.

منبع:تسنیم



کد خبر a71d8e62f1e241b7ad4d1a144c6a8676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =