صنایع غذایی> دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران معتقد است لبنیاتی های سنتی در سطح شهر بدلیل ارائه محصولات سازگار با ذائقه مردم رشد روز افزونی داشته و با استقبال جامعه مواجه شده اند.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه این روزها برخی دامداران اقدام به ایجاد واحد های تولید لبنیات سنتی می کنند، گفت: این امر بدلیل اینکه دامداران نمی توانند از فروش شیر به کارخانجات مبالغ متصورشان را کسب کنند رخ می دهد زیرا با عرضه مستقیم محصولات لبنی به بازار،  نهایتا سود بیشتری کسب می کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شیر توسط کارخانجات لیتری یک هزار و 250 تومان خریداری می شود، اظهار کرد: البته باید یادآور شد که شیر موجود در کارخانجات تفاوتی با لبنیات سنتی ندارد و حتی شیر مرغوب تری نیز جذب کارخانجات می شود.
باکری ضمن تاکید بر اینکه ریشه توسعه و ازدیاد واحد های لبنیات سنتی دامداران هستند، افزود: دلیل رشد روز افزون لبنیاتی های سنتی در سطح شهر و استقبال مردم از آنها نشان دهنده تمایل جامعه به طعم و ذائقه انسانها حاصل شده از بخش چربی است.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به مطلب بالا، ادامه داد: بر اساس آزمایش های انجام شده،8 و نیم درصد شیر متشکل از ماده خشک، 3 درصد چربی و مابقی آب است لذا اگر حدود 11 درصد املاح، پروتیئن، چربی و غیره از شیر جدا شود صرفا مزه شیر کم چرب یا آب برای انسان ایجاد می شود که ذائقه ها کمتر آن را می پسندند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مردم نسبت به سلامت شیرهای سنتی ناآگاه هستند، تصریح کرد: کثیفی های شیر خریداری شده توسط کارخانجات لبنیاتی در دستگاه کلاریفایر یا همان تصفیه شیر از بین می رود و در مرحله بعد میکروب ها و باکتری ها موجود شیر از بین می رود از این رو شیر تولید شده کارخانه ها از سلامت بیشتری برخوردار است.

باکری ضمن تاکید بر اینکه وقتی شیر در دستگاه نامبرده مورد تصفیه قرار می گیرد بخشی از مزه طبیعی خود را از دست می دهد و همین امر یکی از دلایل رونق فروش و البته ازدیاد لبنیاتی های سنتی است، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته واحد های تولید و فروش لبنیات سنتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز وجود دارد و نمی توان به آنها مقابله کرد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به مطلب بالا، اظهار کرد: باید با نظارت مستمر دستگاه های ذی ربط در امر بهداشت و محصولات لبنی تلاش شود تا روند تولید محصولات لبنیاتی سنتی بهداشتی و مکانیزه تر شود.

 وی با بیان اینکه موضوع مطرح شده در خصوص استفاده از روغن پالم نیز یکی دیگر از دلایل رشد روز افزون لبنیاتی های سنتی در سطح شهر است، تصریح کرد: البته این امر برای همه کارخانه ها وجود ندارد و برخی از این امر سوء استفاده کردند ولی خودش دلیل توجه بیشتر به لبنیات سنتی شده است.

باکری ضمن تاکید بر اینکه هم اکنون 2400 تا 2500 تن شیرخام توسط کارخانه کاله خریداری می شود، افزود: این مهم یکی از کارخانه های تولید شیر است و این در حالیست که واحد های لبنیات سنتی فقط 10 تن شیر خام دریافت می کنند بنابراین سهم خاصی از بازار را به خود اختصاص نمی دهند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اینکه توجه به ذائقه مردم امری ضروری است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود مجموعه های عرضه لبنیات سنتی مجهز به آزمایشگاه شوند تا خطرات بیماری های مشترک بین انسان و دام به جامعه منتقل نشود.

منبع:تیتر20
کد خبر a78fe684dfec4cb29d15a68a60617c68

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    3 0
    آقای باکری ظاهرا مسئول تبلیغات شرکت کاله هستند. شرکت کاله هرگز این مقدار شیر جذب نکرده است و درحال حاضر نیز حدود نیمی از رقم اشاره شده توسط آقای باکری جذب شیر دارد. جهت اطلاع از حجم تولیدات که شیرمصرفی در آن قابل ردیابی میباشد به امار تولید تحویلی به صنایع استان مازندران مراجعه شود.
  • مسعود ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    دفاع از این شرکت تنها به ایشان مربوط نمی شود. هفته پیش قائم مقام امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم روی آنتن زنده در شبکه دو آنقدر از این شرکت مستقیم تعریف کرد که کارمندان این شرکت حاضر نیستند اینقدر تعریف کنند. حتما اتفاقاتی افتاده که ما از آن بیخبریم!