نام رستوران استاتیرا را از روی نام دختر داریوش سوم و زن اسکندر مقدونی وام گرفته اند، کافه رستورانی مدیترانه ای که این روز ها در طبقه ی دوم یک ساختمان در سهروردی مشغول به فعالیت است.

از پله ها که بالا می رویم به دو در مجزا برمی خوریم که سمت راستی به رستوران و سمت چپی به کافه راه دارد، فعالیت رستوران فعلا در زمینه ی غذاهای لبنانی و ایتالیایی است اما در آینده به احتمال زیاد غذاهای مصری و ترکیه ای هم وارد منو خواهند شد. مدریت رستوران اصالتا عرب است و تعصب خاصی روی غذاهای لبنانی اش دارد. سر آشپز رستوران هم سابقه ی کار ایتالیایی و لبنانی را داشته و دیگر نیرو ها هم یک دوره هم در رستوران های زنجیره ای نسیم لبنان اموزش دیده اند. برای همین هم خیلی روی طعم غذا های لبنانی شان اطمینان دارند. 




منوی استاتیرا از شش قسمت پیش غذای ایتالیایی ، پیش غذای لبنانی ، غذای ایتالیایی ، غذای لبنانی ، پاستا و پیتزا تشکیل شده. در پیش غذاهای لبنانی ، تبوله ( ترکیب بلغور، گوجه  و جعفری) ، حمص (ترکیب نخود و ارده) که در اکثر رژیم های لاغری هم توصیه شده و یک غذای سالم و رژیمی به حساب می آید ، کبه ( تهیه شده از گوشت و برنج ) ، فتوش (سالادی با ترکیبات نان و سبزیجات و کوجه فرنگی و ...) و متبل ( تهیه شده با بادمجان و ارده ) به چشم می خورد. در پیش غذاهای ایتالیایی هم که همان ترکیبات معروف مثل سالاد سزار و سالاد کاب و سوپ و... وجود دارند.
منو در قسمت غذاها هم به دو بخش تقسیم شده در غذاهای ایتالیایی که طبق معمول می توان سراغ فیله مینیون و میگو و جوجه چینی و استیک را گرفت اما ویژگی این منو نسبت به رستوران های مشابه نحوه ی طبخ و سرو استیک است ، در این رستوران صرف استیک سنگی با مناسک خاصی همراه است به طوری که در یک سینی مخصوص یک سنگ آتشفشانی را با یک برش گوشت خام و سس ها و مخلفات مختلف جلوی شما می گذارند تا هر جور که دوست دارید آن را طبخ و سرو کنید. انقدر این مناسبات جذاب و هیجان انگیز است که اگر یک میز در رستوران استیک سنگی را سفارش بدهد خیلی از مشتریان با دیدن مراسم هوس می کنند تا دست به کار شوند و استیکشان را خودشان اماده کنند. علاوه بر این ها پاستاها و پیتزا های رستوران هم مشتری های خاص خودشان را دارند.


 
اما با همه ی این حرف ها توصیه می کنیم اگر به عنوان اولین تجربه به این رستوران می روید حتما از غذاهای لبنانی هم چیزی سفارش دهید همه ی غذاها به سبک اصیل لبنانی تهیه می شوند و تمام ادویه هایی هم که در غذاها استفاده می کنند از خود لبنان وارد می شود. مثلا دو نوع شاورما گوشت و مرغ (لحم و دجاج) در منو وجود دارد که با ترکیب بیست و یک ادویه ی لبنانی طعم دار می شود. گزینه ی پیشنهادی بعدی توشکا لحم است که بیشتر شبیه به کوبیده است اما در آن فقط از گوشت استفاده می شود و افزودنی ای دیگری ندارد و توشکا دجاج هم همان ترکیبات با استفاده از مرغ است. شیش طاووق هم تقریبا شبیه به جوجه کباب خودمان است اما یک مقدار تندتر، به طور کلی در همه ی این غذاها به سبک معمول غذاهای عربی، از ادویه های زیادی استفاده می شود و طعم ادویه ها به خوبی در غذا مشخص است ، اما جدا از همه ی این ها برند منو استاتیرا همان بشقاب مخصوص است که تقریبا همه ی غذاها در آن هست و برای چهارنفر تهیه می شود. بشقاب مخصوص می تواند گزینه ی خوبی برای خانواده ها و جمع های دوستانه باشد که تجربه ی امتحان غذاهای مختلف لبنانی و تبادل نظر در رابطه با آنها را فراهم می کند. بد نیست بدانید که تمام غذاهای گوشتی لبنانی هم یک شبه تشریفاتی مانند استیک سنگی دارند به صورتی که همه روی سنگ هایی با حرارت متوسط سرو می شوند که در هنگام سرو غذا از ابتدا تا انتها ، غذا گرم بماند و به قول معروف از دهن نیفتد.

..

 در استاتیرا علاوه بر آن که مواد غذایی از جمله سبزیجات همه به صورت فرش تهیه می شوند آشپزخانه هم کاملا شیشه ای است و شما می توانید روند آماده شدن غذا را به خوبی در آن مشاهده کنید. همین قانون در کافه هم برقرار است و تمام مراحل تهیه ی سفارش را می توان از صندلی هایی که جلوی کانتر تعبیه شده اند دنبال کرد.
کافه ی استاتیرا که فضایی مجزا از رستوران دارد جزو کافه های نسل سوم به شمار می رود ، و مثل همه ی کافه های این نسل دیگر از فضاهای تاریک و خفه در آن خبری نیست و دیوار ها و دکور با رنگ های شاد و زنده طراحی شده اند. از دیگر خصوصیات این نوع کافه ها می توان به قهوه های درجه یکشان اشاره کرد ، در کافه های امرزی دیگر از ترکیبات قهوه استفاده نمی شود و هر قهوه ای از یک مزرعه و ی قسمت خاصی از ان مزرعه به دست کافه چی می رسد. و علاوه بر دستگاه اسپرسوساز دستگاه های دیگری مثل کمکس، سایفون و V60 را در آن مشاهده کرد که برای عشاق قهوه امتیاز بزرگی محسوب می شود. علاوه بر این ها در کافه استاتیرا خبری از شیک و بستنی و این جور چیز ها نیست چون به عقیده ی صاحب کافه قرار است استاتیرا یک فرهنگ کافه نشینی را اشاعه بدهد و مشتریانش هم طبق همین اصل گزینش شده هستند ، کسانی که تفاوت یک قهوه خوب و متوسط را می دانند و به نوعی قهوه خور حرفه ای به شمار می روند. 


 
 اگر از تجربه های جدید ترس دارید و فکر می کنید این کافه رستوران زیادی دارد گزینه های جدید و امتحان نشده جلوی رویتان می گذارد نگران نباشید ، مدریت استاتیرا آنقدر به کارش و محصولی که ارائه می کند اطمینان دارد که تاکید می کند هر کسی هر چیزی از منو رستوران و کافه امتحان کند و راضی نباشد هزینه اش را حساب نمی کنم و تا به حال هم نشده که کسی غذاهای ما را امتحان کند و بگوید خوشم نیامده.

آدرس: خیابان سهروردی شمالی، پایین تر از خیابان خرمشهر، نبش کوچه فیروزه ، طبقه دوم
تلفن: 88538018 88538019

منبع:فیدیلیو
کد خبر acb8887b645449c68396c1591b9fd5db

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =