معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه 45 را در بین 156 کشور جنگل‌دار جهان دارد، گفت: سطح جنگل‌های جهان از 8 میلیارد هکتار در گذشته به کمتر از 4 میلیارد هکتار رسیده است.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی مناطق هیرکانی و ارسبارانی بین استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گیلان، گلستان و مازندران با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: ایران با برخورداری از 11 اقلیم از 13 اقلیم جهانی و همچنین با 8 هزار گونه گیاهی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری جزو 5 کشور اول جهان است.

وی با بیان اینکه جنگل‌های خزر و ارسباران کشور ویژگی های منحصر به فردی دارند، اظهارداشت: توسعه پایدار توسعه ای است که یک بعدی تحقق نمی یابد و ما نمی توانیم این گونه مسائل را به شکل انتزاعی مدیریت کنیم و پیش ببریم. توسعه پایدار بر سه پایه محیط، مردم یا جامعه و اقتصاد بنا نهاده شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: توسعه انسانی مانند آموزش و ...، سرانه تولید ناخالص اقتصادی و سرانه تولید co2؛ شاخص‌هایی هستند که برای توسعه پایدار نام برده می‌شوند. امروزه عمده گرفتاری‌ها و چالش‌های جهانی بالا رفتن غلظت گازهای گلخانه ای به ویژه co2 است که هر چقدر این سرانه کمتر باشد، مطلوب تر خواهد بود.

جلالی با بیان اینکه در بحث حفاظت از جنگل‌ها باید به چند مولفه و پارامتر توجه کرد، اضافه کرد: این پارامترها به ما می گویند که چه دستگاه‌هایی باید در این حفاظت همکاری داشته باشند، ضمن آنکه این پارامترها شامل موارد زیر است: تثبیت مالکیت منابع، ساماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل سوخت هیزمی، بته ای و تامین سوخت فسیلی و انرژی های نو، چگونگی اجرای طرح های عمرانی، بهره برداری از معادن، پیشگیری و اطفای حریق، کنترل آفات و بیماری‌ها، جلوگیری از تصرفات و تجاوزات، کنترل ساخت و ساز و ویلاسازی، کنترل فرسایش خاک و تخریب سرزمین، ساماندهی گردشگری و طبیعت گردی، مدیریت بهره برداری از محصولات اصلی و فرعی در جنگل و مدیریت پسماند.

جلالی تصریح کرد: به هر کدام از این موارد که توجه نشود، نقصی در حفاظت ایجاد می شود.

وی با اشاره به چالش‌‎های عمده جهانی که امروزه با آن مواجه هستیم، گفت: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب شیرین، بیابان زایی و تخریب سرزمین و مواردی از این دست از جمله این چالش‌ها هستند، ضمن آنکه جنگل‌های جهانی وسعتی به میزان 8 میلیارد هکتار داشته اما امروزه این میزان به کمتر از 4 میلیارد هکتار رسیده است. به عبارت دیگر، ما در این زمینه با کاهشی 50 درصدی مواجه بودیم، علاوه بر این، در قرن بیستم یک میلیارد هکتار جنگل زدایی در جهان صورت گرفته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی نتایج حفظ منابع طبیعی را بسیار مهم خواند و گفت: منابع طبیعی به حفظ منابع پایه آب و خاک، تولید اکسیژن و ترسیب کربن، تعادل اکوسیستم‌ها، امنیت زیستی، حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری و تعدیل خشکسالی ها کمک می کند.

وی، مساحت جنگل‌های جهان را حدود 4 میلیارد هکتار عنوان کرد و گفت: این جنگل‌ها 30 درصد سطح خشکی جهان را پوشانده اند. در ایران 14.3 میلیون هکتار جنگل داریم که 7.8 درصد از مساحت کشورمان را پوشش داده است. علاوه بر این، مساحت مراتع در جهان 5.3 میلیارد هکتار (43 درصد سطح خشکی ها) و در ایران این میزان 84.8 میلیون هکتار (53 درصد سطح خشکی ها) است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از بین 156 کشور جنگل‌دار جهان ایران رتبه 45 را دارد، گفت: جنگل‌های کشور ما در 5 ناحیه رویشی پراکنده می شود که وسعت جنگل‌های ناحیه هیرکانی یا شمال کشور 967.1 میلیون هکتار است.

وی با اشاره به راهبردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: جامع نگری و هماهنگی در حوزه های آبخیز، حفاظت از منابع طبیعی، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی، جلب مشارکت مردم و بهره برداری پایه از منابع، پیشگیری از تخریب سرزمین و بیابان زایی از جمله راهبردهای سازمان است، ضمن آنکه برنامه های راهبردی سازمان در برنامه ششم توسعه شامل این موارد هستند: ارتقای فرهنگ منابع طبیعی به میزان 30 درصد جمعیت کشور، افزایش ضریب حفاظت به میزان 30 درصد، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به میزان 14 میلیون هکتار، اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی به میزان 5 میلیون هکتار، اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در سطح 500 هزار هکتار، اجرای طرح مرتع داری در سطح 10 میلیون هکتار و ... .

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در کشور چین سالانه بیش از یک میلیون هکتار جنگل کاری انجام می شود، اضافه کرد: در کشورهای اروپایی نیز این کار به وفور انجام می گیرد، همچنین در کشور ترکیه سالانه بین 500 تا 600 هزار هکتار جنگل‌کاری صورت می گیرد.

جلالی افزود: در استان کهکیلویه و بویراحمد در سطح 25 هزار هکتار بادام تلخ کار شد.

وی با بیان اینکه پیگیری لایحه قانونی ارتقای حفاظت و تقویت ساختار و فرهنگ منابع طبیعی از جمله اولویت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، گفت: تامین منابع برای اجرای برنامه های سازمان با تکیه بر جلب مشارکت‌های مردمی از دیگر اولویت‌های ماست که در این راستا هم اکنون طرح ترسیب کربن که از 10 سال پیش در استان خراسان جنوبی آغاز شده، در 18 استان از طریق مشارکت های مردمی و ایجاد صندوق های پول روستایی در دست پیگیری است.

منبع:مهر
کد خبر b0e4b85a36da4b77a2abd34e7eaa8bbc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =