مواد غذایی> رییس سازمان دامپزشکی از بسترسازی برای آغاز صادرات پای مرغ و دیگر محصولات پروتئینی به چین خبر داد و گفت: از نظر بهداشتی مصرف خمیر مرغ نظارت‌ شده در فرآورده‌های گوشتی مشکلی ندارد.

مهدی خلج در نشستی خبری اظهار کرد: از نظر علمی سازمان دامپزشکی همواره نظر خود را در رابطه با خمیرمرغ تولید شده از طریق مرغ‌های پایان دوره تخم‌گذار که تحت نظارت بهداشتی تولید می‌شوند، اعلام کرده است و براین اساس مصرف این ماده اولیه در صنایع تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی مشکلی ندارد، چراکه در همه کشورهای پیشرفته و کدکس اتحادیه اروپا نیز مورد تایید قرار گرفته و مصرف می‌شود.

وی افزود: اگر مجوز مصرف خمیرمرغ تولید شده تحت نظارت سازمان دامپزشکی صادر نشود، ممکن است بستر برای مصرف غیرقانونی این محصول فراهم شود؛ بنابراین باید در این زمینه به یک تفاهم مشترک برسیم.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین درخصوص وضعیت صادرات محصولات و فرآورده‌های پروتئینی اظهار کرد: طی سال گذشته بیش از 31 هزار مجوز بهداشتی صادرات محصولات فرآورده‌های پروتئینی از سوی سازمان دامپزشکی صادر شد و در همین بازه زمانی نیز حدود 7500 مجوز واردات نیز داده شده است.

صدور 640 هزار مجوز برای صادرات گوسفند

خلج با اشاره به صدور 640 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات دام زنده سبک در پنج ماهه نخست امسال ادامه داد: پروتکل بهداشتی بین ایران و روسیه در مراحل نهایی قرار دارد و کد EC برای تعداد قابل توجهی از فرآورده‌های شیلاتی صادر شده است.

به گفته وی اخیرا اولین محموله 20 تنی میگو به روسیه صادر شده است.

پاکستان و آذربایجان هم به خریداران محصولات پروتئینی می‌پیوندند


رییس سازمان دامپزشکی ضمن اظهار امیدواری از فراهم‌سازی بستر برای صادرات فرآورده‌های طیور به روسیه اظهار کرد: ممنوعیت صادرات به عراق نیز هفته گذشته حل شد و با پاکستان و آذربایجان برای صادرات در مراحل نهایی مذاکرات هستیم.

خلج از انجام مذاکرات نهایی برای صادرات انواع محصولات پروتئینی به چین خبر داد و گفت: در این زمینه اولین پرسش‌نامه ارسال شده از سوی چین تکمیل و برای آنها ارسال شد و دومین پرسش‌نامه در حال ارسال است که بتوانیم شرایطی برای صادرات مستقیم محصولات و فرآورده‌های طیور به این کشور ایجاد کنیم و کسانی هم که خواستار صادرات پای مرغ به این کشور هستند نیز پس از این مذاکرات می‌تواند در این راستا اقدام کند.

ابهام بهداشتی در همسایگان غربی به دلیل حضور داعش


وی اعلام کرد: به دلیل حضور داعش در کشورهای غربی ایران و نبود سیستم بهداشتی مقتدر دامی نمی‌دانیم وضعیت آنجا چگونه است، اما به گفته سازمان جهانی بهداشت دام بیماری لمپی اسکین در این مناطق وجود دارد و البته مشخص نیست چه بیماری‌های دیگری در کشورهای غربی ایران شیوع پیدا کرده است.

رییس سازمان دامپزشکی افزود: سال گذشته سویه جدیدی از تب برفکی در کشور شیوع پیدا کرد که با اقدامات به موقع از گسترش بیشتر آن جلوگیری کردیم. البته بیماری مرس نیز یکی‌دیگر از بیماری‌های شایع شده در کشور بود و یکی از مظنون‌های آن شتر بود که البته اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شد.

خلج ادامه داد: شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در سال جاری در یکی از روستاهای استان مازندران یکی از مشکلات امسال بود که البته در این زمینه 68 بار از مراکز مختلف پرورشی، فرآوری، بسته‌بندی، عرضه و غیره بازدید به عمل آمده و بیش از هزار نمونه‌گیری نیز انجام شد که توانستیم به موقع این بیماری را کنترل کنیم.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی همچنان برای کنترل و پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آماده‌باش کامل در کشور وجود دارد و پایش تابستانه این بیماری برای اطمینان خاطر از گذراندن فصل سرما بدون وجود این بیماری در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

جذب 400 دامپزشک

وی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و دستور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجوزاستخدام 1200 نفر نیرو در سازمان دامپزشکی صادر شد که البته در مرحله‌ی اول 400 نفر را پس از آزمون و مصاحبه جذب کردیم که به زودی به نیروهای سازمان دامپزشکی در سراسر کشور برای خدمات بهداشتی و درمانی اضافه می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: امسال نیز در صددیم تا 800 نفر باقی‌مانده را که مجوز جذب آنها را دریافت کرده‌ایم با تامین اعتبار مقدمات به کارگیری‌شان را در سال جاری رقم بزنیم.

خلج اضافه کرد: اما در عین حال بیش از 5000 پست خالی در سازمان دامپزشکی وجود دارد که در صددیم تا با تامین منابع بتوانیم طی سال‌های آینده وظایف واگذاری شده‌ای که کسی توان و تخصص انجام آن را ندارد، را انجام دهیم.

امیدواری نسبت به اختصاص بودجه‌ای برای پیشگیری و بهداشت

وی اظهار کرد: مقرر شده بود که سال گذشته چهار درصد از اعتبارات و بودجه 7000 میلیارد تومانی وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی اختصاص پیدا کند که به حدود 192 میلیارد تومان می‌رسید، البته در آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور به یک درصد و حدود 48 میلیارد تومان رسید که البته ریالی از این اعتبار به سازمان دامپزشکی نرسید.

رییس سازمان دامپزشکی اظهار امیدواری کرد تا با توجه به سیاست‌های پیش‌روی دولت در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و ارتقاء سطح عمومی امسال بودجه مناسبی در اختیار سازمان در زمینه‌ی پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و تامین بهداشت قرار گیرد.


منبع:ایسنا
کد خبر b46293a56eda4940905a0472762a3a7e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =