صنایع غذایی> در حالی سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده با افزایش پنج درصدی قیمت روغن موافقت کرده است که پیشنهاد انجمن افزایش 9 تا 12 درصدی قیمت روغن مایع و 15 تا 17 درصدی روغن جامد بوده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی با اعلام این خبر گفت: با تغییر قیمت ارز مرجع به ارز مبادله‌ای و افزایش دوهزار و 650 به دوهزار و 900 تومان و همین اضافه کردن هزینه 70 تومان مابه‌التفاوت به ازای واردات هر کیلوگرم دانه روغنی و همچنین افزایش سه درصدی تعرفه هزینه‌های تمام‌شده قیمت روغن نباتی به شدت افزایش یافته است.

علی فاضلی افزود: خبرهای رسیده حاکی از موافقت سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده با افزایش پنج درصدی قیمت روغن است، هرچند اصل موافقت یک گام به جلو تلقی شده و همکاری این سازمان با بخش خصوصی را در میان دارد، اما افزایش پنج درصدی افزایش حداقلی است که پاسخگوی هزینه‌های تمام‌شده تولیدکنندگان نیست.

مابه‌التفاوت 70 تومانی قانونی نیست

وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته دانه کلزا از کشاورزان به قیمت دوهزار و 200 تومان ارزش‌گذاری می‌شد که صنعت یک‌هزار و 450 تومان از کشاورز خریداری کرد و دولت مابه‌التفاوت 800 تومانی آن را پرداخت می‌کرد.

فاضلی ادامه داد: در سال جاری دولتی این یارانه را قطع و مقرر کرد از محل واردات یک میلیون و 400 هزار تنی دانه‌های روغنی با ارزش دو میلیارد و 700 میلیون دلاری به ازای هر کیلوگرم 70 تومان جهت پر کردن یارانه حذف‌شده در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: این اقدام عمده تحمیل هزینه به صنعت روغن نباتی بود و محمل قانونی ندارد.

افزایش قیمت روغن تأثیری بر سرانه مصرف ندارد


عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی یادآور شد: افزایش پنج درصدی قیمت روغن اثری بر سرانه مصرف روغن نخواهد داشت.

فاضلی تأکید کرد: در حالی که دولت قیمت بنزین را از 700 به یک‌هزار تومان افزایش داده، اثری بر میزان مصرف به‌وجود نیامد، در حالی که 25 تا 30 درصد به قیمت بنزین افزوده شد؛ لذا تغییر پنج درصدی اثر سوئی که باعث خارج شدن روغن از دسترس اقشار آسیب‌پذیر شود، نخواهد داشت.

صادرات 100 هزار تنی روغن به عراق

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی کارخانه‌ها با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند، این در حالی است که امکان افزایش تولید و صادرات نیز وجود دارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی همچنین گفت: تا سال گذشته که ممنوعیت صادرات روغن قطعی نشده بود، صدور روغن خوراکی به کشور افغانستان و عراق صورت می‌گرفت، اما با ممنوعیت اعمال‌شده، عملاً بازار افغانستان از دست ایران خارج شد.

فاضلی در ادامه افزود: اکنون مالزی روغن پالم خالص به این کشور صادر می‌کند که امکان رقابت با این کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بازار عراق با ظرفیت 600 تا 700 هزار تن بازار مناسبی برای ایران است که نباید از آن غفلت کرد.

فاضلی در پایان تصریح کرد: بستر لازم برای صادرات 100 هزار تنی به کشور عراق صورت گرفته است که انتظار می‌رود به‌زودی نخستین محموله آن بارگیری شود.

منبع:ایانا
کد خبر b953955aa423451b997eabd21797aec6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =