یک کارشناس حوزه آبزیان با برشمردن عوارض مصرف نوعی ماهی گفت: در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی مصرف ماهی تیلاپیا منع شده است، نه تنها واردات این ماهی به کشورمان رشدی بی‌رویه داشته بلکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث بروز آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می‌شود.

جام جم سرا: مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان پشت‌شهر بندرعباس و کارشناس حوزه آبزیان با انتقاد از واردات بی‌رویه انواع ماهی‌های خارجی به ویژه یک نوع ماهی چینی به نام «تیلاپیا» به ایران، اظهار داشت: ماهی تیلاپیا در چین به عنوان یک پروژه تولیدی در حجم عظیم و با قیمتی ارزان برای صادرات در مزارع به راه افتاد که دارای محیط های پرورش بسیار آلوده‌ای هستند در واقع از کود و پساب حیوانی مزارع به عنوان غذای این ماهی استفاده می‌شود؛ رشد سریع و غذای بی‌کیفیت و ارزان ماهی تیلاپیا آن را به محصولی با صرفه و سودآور برای کشور چین تبدیل کرده است.

وی با اشاره به این‌که تنها جنس نر این ماهی خوراکی است، افزود: پرورش دهندگان برای رشد بهتر و سریع‌تر این ماهی، از هورمون و آنتی‌بیوتیک‌های زیادی در محیط پرورش آن استفاده می‌کنند که بالطبع جذب گوشت این ماهی می‌شود. براساس گزارش‌های مجامع علمی و تحقیقاتی در دنیا که در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب زیادی داشته است، این ماهی نسبت به دیگر ماهی‌ها دارای امگا 3 بسیار کم‌تری بوده و در عوض امگا 6 بالایی دارد که برای سلامتی بسیار مضر است.

بهنام بقاپور دریایی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می‌شود و رشد بی رویه واردات این ماهی به کشورمان در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف آن منع شده است.

بقا‌پور دریایی با اشاره به این‌که براساس آخرین اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ایران با تولیـد سالانه 692 هزار تن انواع آبزیان، رتبه دوم جهان را در آبزی پروری داشته است، گفت: با وجود این حجم تولید که قطعا درپی آن صدها فرصت شغلی ایجاد شده است، معلوم نیست چرا از واردات این ماهی مضر به کشورمان در حالی که در کشورهای مختلف دنیا مصرف آن منع شده، جلوگیری نمی شود.

به نقل از تسنیم، وی در خصوص برخی تلاش‌ها برای پرورش این ماهی در کشورمان و هشدار کارشناسان محیط زیست نسبت به خطرات آن گفت: با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می‌کند، پرورش آن در آب‌های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.

این کارشناس و فعال حوزه آبزیان اضافه کرد: ماهی تیلاپیا هم اکنون به رغم مخالفت‌های کارشناسان محیط زیست ایران، توسط برخی سازمان‌ها و نهادها وارد ایران شده و در حال کشت و پرورش است.
کد خبر bce7047956ad43cca0840ef1e65b4d8c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فريدون ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    2 0
    سلام جناب اقاى جمشيدى ، مثل هميشه مطلب جالبى بود ايا در برنامه داريد كه از مقامات رسمى و مسئول وزارتخانه هاى بهداشت و جهاد كشاورزى در مورد و مراكز علمى در ارتبا ط در اينمورد استعلام و در سايت درج بفرمائيد؟ سپاسگزارم
  • دکتر ابراهیم نجدگرامی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    4 0
    جناب آقای کارشناس و فعال آبزیان بر اساس کدام سند و آمار ایران دومین تولیدکننده آبزیان شده است؟ دوست دارم در همین سایت این اسناد را به مردم ارائه بدهید. ثانیا بر اساس کدام سند خوردن ماهی تیلاپیا در اروپا ممنوع شده است؟ بنده به مدت 4 سال بلژیک بودم و معمولا از فروشگاهها این ماهی را خریداری می کردم. اون چیزی که باید ممنوع بشه مصرف قزل آلا و مرغ تولید داخل کشور است که پرورش دهندگان بدون هیچ ملاحظه ای انواع اقسام آنتی بیوتیک را به خورد ماهیها داده و سپس روانه بازار می کنند. چرا از چیزی که اطلاع ندارید در مورد آن صحبت می کند؟
  • علی ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 0
    این شایعات را منتشر نکنید همه می دونند اون شایعه ای بیش نبود در ضمت ما انقدر کارشناس تغذیه و دکتر داریم که یه کارشناس شیلات که دلواپسه نونش آجر بشه برای ما نظر کارشناسی نده