کشاورزی> رییس شورای ملی زعفران نسبت به بی‌توجهی مسئولان به تولید تا بازار و صادرات زعفران طی سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: زعفران کالای لوکس نیست و باید نگاه به این محصول به عنوان یک کالای فوق استراتژیک برای کشور تغییر کند.

غلامحسین شافعی - رییس اتاق بازرگانی ایران - اظهار کرد: تولید زعفران طی سال‌های اخیر افزایش مناسبی داشته و سطح زیر کشت آن در کشور بالا رفته اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که راندمان تولید زعفران در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین‌تر است که البته وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: راه حل مشکل تولید زعفران اجرای "طرح جامع زعفران" است که سال‌ها پیش به تصویب رسیده اما اجباری نشد و به نظر می‌رسد عمده‌ترین مشکل سر راه اجرای این طرح، بودجه بوده که گریبانگیر مسئولان شده است.

شافعی ادامه داد: طرح جامع زعفران می‌تواند بهره‌وری تولید را افزایش دهد و هرچه زودتر در کشور اجرایی شود و به تولید کمی و کیفی این محصول استراتژیک کمک کند.

رییس شورای ملی زعفران گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید زعفران وجود دارد توسعه کشت آن در همه مناطق کشور است در حالی که زعفران در شرایط بحران آبی که هم‌اکنون در کشور به وجود آمده است به عنوان محصولی که می‌تواند در شرایط کم‌آبی رشد کند، باید در مناطق کم‌آب و کم‌بارش توسعه یابد.

شافعی درخصوص مشکلات صادرات زعفران نیز اظهار کرد: در بازار جهانی زعفران با رقبای جدیدی روبرو هستیم که اصولی‌تر و علمی‌تر از ایران کار می‌کنند اما باید بتوانیم ضمن حفظ بازار زعفران ایرانی در فضای بین‌المللی، به برندسازی زعفران که مورد بی‌مهری قرار گرفته است بیش از پیش توجه کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تلاشی برای تثبیت زعفران ایرانی در بازارهای جهانی انجام نشده است، گفت: یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران این است که نمی‌توانیم مستقیما محصول خود را به مصرف کننده برسانیم و در این راه بیشترین صادرات زعفران ایرانی به واسطه‌هایی صورت می‌گیرد که آن را به نام خود به کشورهای دیگر و مصرف کنندگان نهایی صادر می‌کنند.

وی افزود: شورای ملی زعفران پیشنهاداتی در این زمینه مطرح کرده که با همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس امیدواریم بتوانیم برند ملی زعفران ایرانی را بشناسانیم و مستقیما تولید خود را به مصرف کننده نهایی متصل کنیم که در این صورت ارزش افزوده چند برابر نصیب ایران و صادر کنندگان زعفران می‌شود.

شافعی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار زعفران توجه نکردن به صنایع تبدیلی است. در حالی که در دپارتمان‌های بین‌المللی همواره شاهد رونمایی از دستاوردها و محصولات حاصل از دو محصول عمده ایرانی (زعفران و انار) هستیم.

منبع:ایسنا
کد خبر bea25f3634104b6faf6d7cc82f22bfb4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =