مواد غذایی> معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در همایش گرامیداشت 60 سالگی پرورش مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه بین 211 تولیدکننده جهانی تخم‌مرغ موقعیت 12 تا 13 جهان را دارا هستیم.


حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش گرامی داشت 60 سالگی پرورش مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه بین 211 تولیدکننده جهانی تخم‌مرغ موقعیت 12 تا 13 جهان را دارا هستیم، گفت: با تولید 930 هزار تن تخم‌مرغ در سال متوسط سرانه تولید حدود 11.5 کیلوگرم است.

وی افزود: سرانه تولید تخم‌مرغ در دنیا حدود 9.5 کیلوگرم است و ما سال گذشته به ازای هر فرد یک کیلو تخم‌مرغ معادل 71 هزار تن تخم مرغ صادر کرده‌ایم.

رکنی با اشاره به صادرات تخم‌مرغ در 6 ماه ابتدای امسال گفت: حدود 43 هزار تن تخم‌مرغ در این مدت صادر شد و این رقم افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 تا 12 میلیون تن مرغ در دنیا داد و ستد می‌شود، گفت: 3 میلیون تن تخم مرغ در دنیا در تجارت مبادله می شود که ۳۰۰ هزار تن از این تجارت در کشورهای اطراف ایران اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری صادرات تخم مرغ ما برای امسال صد هزار تن است، اظهار داشت: در شهریور ماه گذشته 14 هزار تن تخم‌مرغ صادر شده و این رقم یک رقم بی‌نظیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کلیه امور صادرات مربوط به تخم‌مرغ به تشکل‌ها واگذار شده است، گفت: در حالی که امکان صادرات تخم‌مرغ تازه، پاستوریزه و پودر تخم‌مرغ وجود دارد، اما فقط در بخش صادرات تخم‌مرغ تازه وارد شده‌ایم.

رکنی بیان داشت: 75 درصد تخم‌مرغ صادراتی به عراق و حدود 15 تا 20 درصد آن به افغانستان و مابقی صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بعضی کشورهای همجوار مثل ترکمنستان و گرجستان است.

وی تصریح کرد: روسیه یکی از کشورهای بزرگی است که در بازار مصرف پروتئین موقعیت خوبی دارد و نمایندگانی از این کشور بازدیدهایی از دو تا سه زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ داشته‌اند اما حضور در بازار روسیه یک مقدار نسبت به کشورهای دیگر سنگین‌تر است، چرا که آنها یک تعرفه واردات 25 درصدی برای واردات مواد پروتئینی دارند و این تعرفه هم برای ما همان 25 درصد است، در حالی که برای برخی کشورها مثل آذربایجان این تعرفه صفر است.

رکنی با اشاره به قیمت تخم‌مرغ اظهار داشت: باید طوری برنامه‌ریزی کرد که قیمت تخم‌مرغ در طول سال کمترین نوسان را داشته باشد و حداقل سود تولید را هم در نظر داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات 600 هزار رأسی دام سبک در سال گذشته اظهار داشت: این رقم در 6 ماه ابتدای امسال از 650 هزار رأس گذشته است.

وی در مورد هدف‌گذاری تولید و صادرات در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در انتهای برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده‌ایم که 10 درصد از مجموع پروتئین تولیدی صادر شود.

منبع:فارس
کد خبر bfdfaf15d9944892b6f49b4c0840522e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =