مواد غذایی > چند وقتی است که بازار کالاهای اساسی بدجوری از دست دولتمردان در رفته و قیمت اغلب کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در حال افزایش است.این وضعیت حتی در مناسبت‌هایی مانند ایام نوروز، بازگشایی مدارس، ماه مبارک رمضان و ماه محرم هم تداوم دارد و حتی دولتمردان نمی‌توانند تدبیری بیندیشند که حداقل در این مناسبت‌های خاص مردم بتوانند کالاهای اساسی خود را ارزان تر بخرند.

این وضعیت از ابتدای سال 95 شدت زیادی گرفته و قیمت بسیاری از کالاها از جمله برنج، گوشت، مرغ، قند و شکر و روغن افزایش قایل توجهی داشته است. در حال حاضر و در حالی که 6 روز از آغاز ماه محرم گذشته است قیمت گوشت تا نزدیک 40 هزار تومان رسیده و برنج هم در اکثر عمده فروشی‌ها و سایر مراکز عرضه چیزی در حدود 13 هزار تومان است. قیمت مرغ هم حدود سه ماه است روی مدار 8000 تومان قرار داشته یک هفته ای است که اندکی کاهش یافته است.

با این وجود دستگاههای مسئول در حوزه تنظیم بازار مسئولیت گرانی ها را به گردن یکدیگر می اندازند و یا وعده می دهند که قیمتها به زودی کاهش می یابد. در این بین خبری از ستاد تنظیم بازار هم نیست. ستادی که زیر نظر معاون اجرایی رئیس جمهور فعالیت می کند و در 3.5 سال اخیر نقش خاصی را در ایجاد تعادل در کالاهای اساسی مردم ایفا نکرده است. سازمانهایی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم به دلیل مخالفت برخی از افراد درون دولت نقش بسیار منفعلی را در برخورد با گرانی‌ها دارند و بازار را رها کرده‌اند.

برنج و چای ایرانی در آستانه محرم 10 درصد گران شدند

قاسمعلی حسنی در رابطه با وضعیت قیمت اجناس در بازار گفت: قیمت برنج ایرانی اعلا 11 هزار و پانصد تومان شده که در حقیقت به نسبت هفته های گذشته این قیمت به اندازه ده درصد افزایش یافته است.

حسنی تأکید کرد: قیمت برخی برندهای چای که نمایندگی در داخل کشور دارند و چند برند معتبر ایرانی 10 درصد افزایش یافته است، از طرفی واردکنندگان چای نیز به دلیل این که قرار شد دلار آزاد را به جای 3100 تومان 3500 دریافت کنند اعتقاد دارند که باید به زودی قیمت چای وارداتی را افزایش دهند.

عضو اتحادیه بنکداران افزود: قیمت شکر سقوط کرده است و به قیمت پایین تر از بورس رسیده است به طوری که با 2500 تومان عرضه می شود.

با این وجود به نظر می رسد عدم توجه دولت به تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم در ماههای آینده هم تداوم داشته باشد. باید دید دولتمردان چه زمانی در خصوص گرانی‌های اخیر وارد میدان می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند. آیا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در کنار ستاد تنظیم بازار همچنان به پاسکاری مقصر گرانی‌های اخیر ادامه می‌دهند؟

منبع:نسیم آنلاین
کد خبر c757f625461741248954a5137a28b939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =