کشاورزی> مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اقدامات مثبت دولت در کوتاهی دست دلالان است که می‌تواند به شفافیت عرضه نهاده‌های دامی منجر شود.

مجتبی عالی درباره مزایای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: اکنون واردات و توزیع نهاده‌های دامی در دست عده‌ای است که می توانند روی بازار این محصول تاثیر بسزایی داشته باشند تا جایی که با وجود تامین کشور از لحاظ نهاده‌های دامی، تولیدکنندگان نمی‌توانند این مواد اولیه را به میزان کافی و با قیمت مناسب تهیه و تامین کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: اکنون بخشی از نهاده‌های مورد نیاز این صنعت از محل سامانه بازارگاه و با قیمت مصوب تامین می‌شود و بخش عمده آن از بازار با قیمت‌های بالا تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: اجرای هرچه سریعتر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش بهره وری را در بخش کشاورزی و صنعت دامی در پی خواهد داشت که بخش تولید در انتظار این آزادسازی است.

عالی اضافه کرد: تک نرخی شدن ارز برای جلوگیری از رانت و حضور دلالان در این بخش لازم است زیرا تعیین ارز نیمایی نیز به دلیل تفاوت قیمتی که با ارز آزاد دارد می تواند موجبات رانت  و دلالی را ایجاد کند.

وی، تامین ارز آزاد، پرداخت یارانه گوشت به مردم، تامین نقدینگی، ارایه تسهیلات ارزان قیمت حتی با کارمزد ۱۲ درصد به دامداری‌ ها، خرید حمایتی گوشت قرمز، استفاده از توان و ظرفیت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و حذف قوانین ناکارآمد و بروزرسانی قوانین، رفع موانع تولید و تسهیل امور، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری توسط یک دستگاه و وزارتخانه و رفع ممنوعیت صادرات دام زنده را از راهکارهای مورد نظر خود در زمینه حمایت از صنعت دامی برشمرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: بخش عمده نهاده‌های مورد نیاز بخش دامی از محل تامین علوفه است و بخشی از محل نهاده‌های دامی تامین می‌شود به همین دلیل آزادسازی نرخ ارز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار گوشت قرمز داشته باشد اما در نهایت به دلیل افزایش نرخ تورم احتمال افزایش قیمت این محصول نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: در صورت افزایش قیمت گوشت قرمز نیز انتظار می‌رود دولت راهکارهای حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر بگیرد تا سرانه مصرف کاهش چندانی پیدا نکند و همه اقشار بتوانند از محصولات پروتئینی بهره‌مند شوند.

عالی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ می تواند نقدینگی بخش تولید را پنج تا شش برابر کاهش دهد، افزود: انتظار می رود دولت با راهکاری در حمایت از تولید داخلی با افزایش نقدینگی تولیدکنندگان از این بخش حمایت‌های لازم را به عمل آورد به طوری که وزیر جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید نیز مبلغی را به عنوان تسهیلات برای افزایش نقدینگی این بخش در نظر گرفته که در صورت تخصیص کمک بزرگی به تولید است.

وی از دولت خواست در صورت افزایش نقدینگی تولید لازم است که این تسهیلات در اختیار صندوق های بخش کشاورزی  قرار بگیرد تا تولید کنندگان بتوانند با شرایط آسان تری از این تسهیلات بهره مند شوند.

این فعال اقتصادی همچنین خواستار آن شد تا تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مرتبط با صنعت دامی کشور در یک وزارتخانه واحد اتخاذ شود.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۹ حدود ٨٨٠ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، این در حالی است که تولید گوشت قرمز در سال ۹۲ حدود ۷۵۵ هزار تن بوده که آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تولید گوشت قرمز ۲.۵ درصد رشد داشته است.

سرانه مصرف گوشت قرمز کشور ۱۲.۵ کیلوگرم برآورد می‌شود.

منبع:ایرنا
کد خبر ce9d67b644654bdab11e872c0ca1afab

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =