کشاورزی> شورای جهانی غلات، گزارشی از گزارش بازار جهانی غلات در آگوست سال 2015 منتشر کرد.

کورد سال قبل باشد. موجودی ذخایر این محصول نسبت به ماه جولای در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. پیش بینی می شود مجموع موجودی ذخایر برنج در سال 2015 -2016، با افزایش 0.9 میلیون تن به 96.9 میلیون تن رسیده است.

گندم

چشم انداز تولید جهانی با 10 میلیون تن افزایش نسبت به آخرین پیش بینی به 720 میلیون تن رسید که تقریبا مطابق رکورد سال قبل است. به طور کلی پیش بینی می شود به دلیل مصرف دامی بیشتر، مقدار مصرف جهانی با پنج میلیون تن افزایش به 716 میلیون تن برسد. ذخایر جهانی در پایان سال 2015-16 ، 206 میلیون تن برآورد می شود، شش میلیون تن بیشتر از آخرین پیش بینی و صرفاً دومین افزایش از سال 1999 که 207 میلیون تن بوده است. پیش بینی تجارت جهانی، مقادیر کمتری نسبت به پارسال را نشان می دهد یعنی 148 میلیون تن و کاهش سه درصد نسبت به سال قبل که ناشی از نیاز واردات کمتر در آسیای شرق نزدیک و شمال افریقا است. در ماه گذشته میلادی، قیمت های گندم صادراتی تحت فشار زمان برداشت محصول و انتظارات شکل گرفته برای رخداد رکورد تولید جهانی قرار گرفت و کاهش یافت. در این ماه شاخص قیمت شورای جهانی غلات برای گندم به اندازه 4 درصد کاهش یافت.

وضعیت بازار گندم (واحد: میلیون تن)



ذرت

با وجود آسیب ناشی از خشکسالی در اروپا، پیش بینی می شود با چشم انداز محصول مناسب تر ایالات متحده، تولید جهانی در سال 2015 -2016، دو میلیون تن نسبت به قبل افزایش یابد. با توجه به دسترسی محدودتر در برخی از کشورها، پیش بینی می شود مصرف کلی کمی کاهش یابد و به 972 میلیون تن برسد. مصرف دامی نسبت به سال قبل یک درصد کاهش می یابد. با افزایش شدید در واردات اروپا، انتظار می رود تجارت جهانی به نقطه اوج جدیدی برسد. در میان عرضه فراوان، تقاضای ثابت برای صادرکنندگان برزیل سهم بازار این کشور را افزایش خواهد داد. به نظر می رسد ذخایر جهانی مناسب است و برای دومین سال متوالی نزدیک به 200 میلیون تن پیش بینی می شود. در ماه میلادی گذشته، قیمت جهانی ذرت نیز به طور متوسط ضعیف تر از ماه قبل از آن بود.  

وضعیت بازار ذرت (واحد: میلیون تن)



جو

پیش بینی می شود تولید جهانی کمی کمتر از سال قبل و 140 میلیون تن باشد. به دلیل نیاز کمتر به خوراک دامی مکمل در آسیای شرقی و شمال آفریقا پیش بینی می شود مصرف جهانی نسبت به سال قبل یک درصد کاهش یابد. مقدار ذخایر جهانی با افزایش 2.7 میلیون تن به 26.9 میلیون تن خواهد رسید. چهار درصد بیشتر نسبت به سال قبل. به دلیل دسترسی محلی و وابستگی کمتر به جو وارداتی، در آسیای شرقی و شمال آفریقا، انتظار می رود تجارت جهانی با 17 درصد سقوط از رکورد سالانه قبلی به 24 میلیون تن برسد.

وضعیت بازار جو (واحد: میلیون تن)



 برنج

اگرچه باران های فصلی ضعیف موجب کاهش نسبت به قبل شده است، پیش بینی می شود تولید جهانی برنج در سال 2015 -16 به طور کلی مطابق سال گذشته باشد. انتظار می رود رشد جمعیت، افزایش یک درصدی مصرف کل را تقویت کند تا به یک اوج جدیدی برسد. پیش بینی می شود ذخایر جهانی نسبت به شش سال اخیر به کمترین میزان خود برسد، عمدتاً به دلیل کاهش شدید در تایلند و هند. انتظار می رود تقاضای ثابت آفریقا و آسیا، در سال 2016 تجارت را پشتیبانی کند. اما احتمالاً دسترسی محدود صادرات برای خنثی کردن پتانسیلِ افزایش، است. در ماه گذشته میلادی، رقابت شدید صادرکنندگان در بازارهای محدود و نوسانات ارزی، قیمت این محصول کاهش یافت و به کمترین مقدار از سال 2007 رسید.

وضعیت بازار برنج (واحد: میلیون تن)



 سویا

به نظر می رسد تولید جهانی سویا در سال 2015-16 نسبت به سال قبل کمی کاهش یابد. پیش بینی می شود افزایش نیاز خوراک دام، موجب افزایش دو درصدی مصرف نسبت به سال قبل گردد. با فرض عرضه کافی و قیمت رقابتی، تجارت جهانی در سال 2015 -16 احتمالاً به نقطه بالاتری دست می یابد.

وضعیت بازار سویا (واحد: میلیون تن)
 

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر d1f5a119509d4891ba1ee2e82f3d315f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =