۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کشاورزی> شورای جهانی غلات وضعیت بازار غلات در ماه جولای را مورد بررسی قرار داده است.

شورای جهانی غلات وضعیت بازار غلات در ماه جولای را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش توسط مرکز پژوهش های غلات منتشر شده است.

براساس این گزارش، قیمت محصولات صادراتی غلات و دانه های روغنی در هفته های اخیر با ضعف بیشتری نسبت به قبل برخوردار بوده است. علت عمده این موضوع، عرضه فراوان محصول و عدم رونق طرف تقاضا بوده است. در واقع پس از افزایش قیمت در اواخر ژوئن و اوایل جولای، روند نزولی در روزهای پس از آن شروع شد که بیشترین کاهش مربوط به گندم و جو بوده است. بر این اساس شاخص قیمت غلات شورای جهانی غلات (GOI) نسبت به سال قبل کاهش قابل ملاحظه ای را نشان داد.

زیر شاخص قیمت شورای جهانی غلات برای گندم نسبت به ماه قبل شش درصد کاهش یافته است. در اوایل ماه، بالا رفتن قیمت در بخش هایی از شمال امریکا و اروپا به آب و هوای نامساعد گره خورد، اما پس از آن تقاضای ضعیف صادرات و عرضه جهانی فراوان منجر به روند معکوس و کاهش قیمت ها شد.



روند قیمت جهانی محصول ذرت صادراتی کمی پیچیده تر بود. در ابتدا بازارها با نگرانی آب و هوای ایالات متحده و ذخایر ضعیف تر از حد انتظار ایالات متحده، تقویت شدند اما پس از آن ارزش محصول کاهش یافت و در نهایت شرایط محصول تثبیت شد و صادرکنندگان برای تجارت به رقابت پرداختند. کاهش شدید قیمت محصول در آرژانتین موجب شد زیرشاخص شورای جهانی غلات برای ذرت نسبت به ماه قبل دو درصد پائین آید.



پیش بینی می شود تولید جهانی جو نسبت به سال قبل تا 4 درصد کاهش یافته و به 136 میلیون تن در سال 2015 -2016 برسد. با توجه به کاهش مصارف دامی، مصرف کل در جهان نیز کاهش یافته و به 138 میلیون تن خواهد رسید.



زیرشاخص قیمت شورای جهانی غلات برای برنج در مقایسه با اواخر ماه ژوئن یک درصد کاهش یافته است. درحالیکه به دلیل نگرانی های آب و هوایی در هند و تایلند قیمت برنج سفید و نیمه پخته در آسیا نسبتا بالا بود اما تولید مناسب در ویتنام نگرانی ها را برطرف کرد. پیش بینی می شود تولید برنج در سال 2015-2016 به 480 میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.



به طور کلی میانگین قیمت صادرات سویا در ماه جولای تغییر کمی داشت. با توجه به شرایط مناسب تولید، قیمت های محصول تولیدی ایالات متحده ضعیف تر شد. پیش بینی تولید در سال 2015 -2016 معادل 316 میلیون تن است که البته نسبت به سال قبل با کاهش مواجه خواهد شد.





منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 0ce6e5fcf02e4367be5cd5b6666e966e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =