به‌رغم درخواست ممنوعیت ثبت سفارش واردات شکر سفید از سوی وزیر جهاد کشاورزی، علاوه بر واردات شکرهای ثبت سفارش‌شده سال قبل، از مهر ماه امسال 200 هزار تن شکر سفید نیز در بنادر کشور تحویل شده است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت کشت و صنعت کارون، در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر افزود: به‌منظور حمایت از تولید داخلی شکر، محمود حجتی طی نامه‌ای در تاریخ دهم فروردین‌ماه امسال از سازمان توسعه و تجارت خواست تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش واردات شکر خودداری کند که به‌رغم آن، از ابتدای مهرماه امسال تاکنون 200 هزار تن شکر سفید وارد کشور شده است.

سیدجاسم ساعدی افزود: با احتساب شکر وارداتی ثبت سفارش‌شده تا اسفندماه سال قبل، طی 9 ماهه امسال در کل حدود 820 هزار تن شکر سفید وارداتی در بنادر کشور تحویل شده است.

وی خاطرنشان کرد: معلوم نیست واردکنندگان، مجوز واردات شکر را از چه مرجعی دریافت کرده‌اند!؟

ساعدی، نیاز شکر وارداتی کشور را سالانه حدود 500 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که هر سال بیش از 700 هزار تن شکر سفید وارد کشور می‌شود که می‌تواند در قیمت و تولید این محصول، بحران ایجاد کند.

وی، قیمت جهانی هر تن شکر سفید در کشور مبداء طی مردادماه امسال را 326 دلار عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به کاهش 50 درصدی هزینه حمل و نقل جهانی (در پی کاهش قیمت جهانی نفت)، هر تن شکر سفید در بنادر ایران به قیمت 374 دلار تحویل و در نتیجه کشش زیادی برای واردات شکر ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم، ظرفیت تولید شکر سفید در کشور را یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تن عنوان کرد و یادآور شد: نیمی از این شکر از طریق نیشکر و نیمی دیگر از طریق چغندرقند به‌دست می‌آید.

ساعدی تأکید کرد: امسال حدود چهار میلیون تن چغندرقند به کارخانه‌های قند و شکر تحویل شده که از این میزان چغندرقند 550 هزار تن شکر استحصال می‌شود.

وی، عیار چغندرقند در ایران را 13 درصد و عیار شکر نیشکر را 9 تا 10 درصد عنوان کرد.

ساعدی با بیان اینکه عملکرد نیشکر 80 تن در هر هکتار است، تصریح کرد: در حال حاضر سه شرکت نیشکر در استان خوزستان با نام‌های شرکت کشت و صنعت کارون، شرکت توسعه نیشکر خوزستان و شرکت نیشکر هفت‌تپه در راستای تولید شکر فعالیت می‌کنند.

وی نوسانات قیمت شکر را از مشکلات عمده این محصول دانست و گفت: امسال در پی درخواست صاحبان کارخانه‌های قند و شکر کشور، دولت قیمت تعیین‌شده هر کیلوگرم شکر را به 2300 تومان افزایش داده که 200 تومان آن به‌صورت یارانه پرداخت می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره کشت و صنعت کارون افزود: با وجود افزایش قیمت شکر، این محصول همچنان با قیمت هر کیلوگرم 1880 تومان در بازار عرضه می‌شود که علت آن مازاد شکر موجود در بازار در پی واردات بی‌رویه است.

ساعدی یکی دیگر از مشکلات تولید شکر را مربوط به هزینه‌های جاری شرکت‌های نیشکر دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که کار در مزارع و صنعت نیشکر، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و شاغلان این شرکت‌ها با 20 سال سابقه بازنشسته می‌شوند، از این رو شرکت نیشکر باید چهار درصد حقوق بازنشستگان را به ازای 10 سال باقیمانده دوره بازنشستگی به صندوق تأمین اجتماعی واریز کنند که هزینه‌های واحدهای نیشکر را بالا می‌برد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مشکلات شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز ادامه داد: این شرکت در سال 1340 تأسیس شده و طی جنگ هشت‌ساله، کارخانه تصفیه شکر آن، چندبار توسط عراقی‌ها بمباران شد که با وجود قدمت ساخت و بمباران‌های متعدد، این واحد تولید شکر بازسازی اساسی نشده و فقط تعمیرات بر روی آن صورت گرفته است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم تصریح کرد: هر واحد نیشکر باید حداقل 10 هزار هکتار مزرعه نیشکر داشته باشد که امسال شرکت نیشکر هفت‌تپه توانسته است 9 هزار هکتار اراضی را زیر کشت نیشکر ببرد.

ساعدی پیش‌بینی کرد که شرکت نیشکر هفت‌تپه امسال 65 هزار تن شکر سفید تولید کند.

وی با بیان اینکه در کشت و صنعت کارون نیز امسال 15 هزار هکتار زیر کشت نیشکر رفته است، برآورد کرد که از این سطح زیر کشت، 80 هزار تن تا 90 هزار تن شکر سفید تولید شود.

ساعدی در پایان یادآور شد: هم‌اکنون در کل استان خوزستان 94 هزار هکتار توسط سه شرکت نیشکری زیر کشت نیشکر رفته است.


خبرنگار: فرحناز هاشمی
کد خبر d2f760f6ef3c47fda1076cb181fb7585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =