مدیرکل روابط بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور، ادعای مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن مبنی بر صادرات تخم‌مرغ ایران با بدنه آذربایجان را به روسیه با توجیه امضا نشدن پروتکل بهداشتی میان دو کشور رد کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اعلام این ادعا افزود: با آمدن یک تیم روسی به کشور و تعامل با دامپزشکی، امیدواریم که در آینده نزدیک، پروتکل بهداشتی مواد پروتئینی دامپزشکی با این کشور به امضا برسد.

هدایت‌ اصغری گفت: به‌دلیل موانع موجود، تخم‌مرغ مازاد مصرف کشور با نام تجاری آذربایجان به روسیه صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از تاریخ 16 مهرماه 93 تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته 11 دی‌ماه 93 در مجموع 24 هزار تن تخم‌مرغ به عراق، افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان، عمان و کویت صادرات شده است.

اصغری ادامه داد: با بهبود شرایط صادرات در ماه‌های گذشته، ماهانه حدود هشت‌هزار تن تخم‌مرغ مازاد مصرف به خارج از کشور صادر شده است.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن رسمی صادرات تخم‌مرغ به روسیه، میزان مجموع صادرات تخم‌مرغ کشور تا 15 هزار تن در ماه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن یادآور شد: ماهانه 20 هزار تن تخم‌مرغ مازاد در کشور وجود دارد که در صورت تحقق صادرات 15 هزار تنی تخم‌مرغ در کشور، ماهانه پنج‌هزار تن نیز به‌منظور تنظیم و مدیریت بازار این محصول نگهداری می‌شود.

اصغری با بیان اینکه میزان صادرات تخم‌مرغ از مسیر آذربایجان در حجم کمی انجام شده است، تأکید کرد: تا به امروز میزان صادرات تخم‌مرغ کشور به روسیه به میزان کمی بوده و صادرات از این طریق بیشتر به منظور فراهم شدن مسیر صادرات روسیه انجام شده است.

وی در پایان اظهار داشت: در صورت فراهم آمدن شرایط صادرات رسمی تخم‌مرغ به روسیه، ماهانه پنج‌هزار تن تخم‌مرغ مازاد کشور به روسیه می رود.

امضای پروتکل بهداشتی مواد پروتئینی ایران با روسیه، فقط برای تسهیل صادرات

مدیرکل دفتر بین‌الملل سازمان‌های تخصصی سازمان دامپزشکی کشور در واکنش به این خبر گفت: پروتکل بهداشتی مواد پروتئینی بین ایران و روسیه هنوز به امضا نرسیده است، اما بر اساس توافقات انجام‌شده در سفر بعدی، مقامات روسی به ایران، این پروتکل فقط برای تسهیل شرایط صادرات تخم‌مرغ مازاد به روسیه امضا می‌شود.

حسن اختیارزاده افزود: برای صادرات مواد پروتئینی به سایر کشورها، صرفاً ملزم به امضای پروتکل نیستیم؛ کمااینکه در مقطع کنونی صادرات آبزیان ایران به روسیه صرفاً بر اساس شرایط و خواست آنها انجام می‌شود.

وی درباره ادعای اصغری مبنی بر صادرات تخم‌مرغ ایران به روسیه با برند آذربایجان نیز خاطرنشان کرد: صادرات تخم‌مرغ ایران به آذربایجان از گذشته وجود داشته و کماکان ادامه دارد و ما نمی‌توانیم دخالتی در نحوه مصرف این محصول در کشور آذربایجان داشته باشیم.

منبع:ایانا
کد خبر dd31827828394ff1bb725972ed1f92c6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =