یک عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس حوزه امنیت غذایی گفت: دانه های روغنی به ویژه کلزا به دلیل محدودیت تولید در کشور به عنوان یکی از گیاهان هدف برای کشت فرا سرزمینی محصولات کشاورزی است. 

افشین اسماعیلی فر در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: ایران در تولید برخی از محصولات استراتژیک مانند دانه های روغنی و ... با توجه به محدودیت منابع تولید منجمله محیط زیست، فرسایش خاک، کمبود منابع آبی و تغییر شرایط اقلیمی با چالش جدی مواجه است.

وی همچنین با بیان اینکه اقلیم ایران برای کشت سویا بیشتر محدود به استان های شمالی و شمال اردبیل است بر ضرورت خود اتکایی در تولید دانه های روغنی در کشور تاکید کرد.

این کارشناس حوزه امنیت غذایی با بیان اینکه محوریت کشت دانه های روغنی در ایران با کلزا و سویا است، گفت: تولید دانه‌های روغنی در تهیه روغن‌های خوراکی و کنجاله برای خوراک دام از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی در ادامه بر ضرورت خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک در کشور تاکید کرد و افزود: این گروه از محصولات در تامین امنیت غذایی هر کشوری بسیار نقش آفرین هستند.

اسماعیلی فر با بیان اینکه آئین نامه کشت فرا سرزمینی اردیبهشت ماه سال گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید، اظهارداشت: در کشت فرا سرزمینی وزارتخانه های جهاد کشاورزی، امور خارجه، اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی دخیل می باشند.

وی بیان داشت: شکل گیری کشت فرا سرزمینی در راستای منافع ملی کشور نیازمند تبیین شرح وظایف تمامی دستگاههای مندرج در این آئین نامه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تعیین اولویت ها، گیاهان هدف و غیره را از جمله نقش های وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برشمرد و گفت: تحقق پذیری این مهم مستلزم تعیین نقشه تولیدی و الگوی کشت در کشور است.

کیوان شریفی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز به رادیو اقتصاد گفت: ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک با محدودیت منابع آبی مواجه است.

وی در ادامه با بیان اینکه ذرت و سویا از جمله گیاهان آب بر هستند، افزود: هم اکنون کشت دانه های روغنی در ایران به دلیل نبود منابع آبی کافی با مشکلات و چالش های جدی رو به روست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کشت فرا سرزمینی را راهکاری برای تامین محصولات کشاورزی آب‌بر قلمداد کرد و اظهارداشت: ایران با وجود برخورداری از زمین‌های مناسب کشاورزی در طول سال‌های گذشته به دلیل مدیریت ناهمگون حوزه آب و تغییر اقلیم با مشکلاتی در تولید محصولات کشاورزی آب‌بر مواجه بوده است.

برنامه «رهیافت» کاری از شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز راس ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو اقتصاد مراجعه کنند.
کد خبر e1209c2b21144e18ad702b7559e336a3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =