کشاورزی> در نشست مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و سخنگوی گمرک بر توجه به ظرفیت های صادراتی محصولات کشاورزی و تجارت حرفه ای آن به کمک تشکل های کشاورزی تاکید شد.

 اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت : ظرفیت های شبکه تعاون روستایی ایران، ظرفیت های گسترده ای است که تلاش می کنیم  با استفاده از بسترهای قانونی، پتاتسیل درونی و جوانان متخصص و به وسیله ابزارهای نوین به سمت پویایی و توانمندسازی در همه وظایف آن پیش رویم.

وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط تعاونی های روستایی در بستر نرم افزارها و اپلیکیشن ها در کنار ظرفیت سازی عرضه محصولات در شهرهای مختلف و حذف واسطه ها، تقویت تولید و ارزش افزوده محصولات و نهایتا تجارت حرفه ای با کشورهای دیگر از برنامه های این سازمان در حوزه  تجارت محصولات کشاورزی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد : توجه به وظایف سازمان مرکزی و شرکت های تعاون روستایی می تواند به رونق اقتصاد روستا، تقویت امنیت غذایی و نهایتا بهبود شرایط اقتصادی کشور منجرشود.

قادری فرد تصریح کرد: توانمند سازی تعاونی های روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و بهره گیری از تکنولوژی های روز تولید و تجارت کشاورزی یکی از برنامه های سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید بوده و بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در حوزه اقتصاد روستا و گردشگری روستایی در دستور کار قرار دارد.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز در این نشست اظهار کرد: در هفت ماهه نخست امسال چهار میلیون و 640هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر شد که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه حرفه ای به صادرات، از این فرصت استفاده مناسبی نشده است و نیاز به تشکل های حرفه ای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود : 6 درصد وزن صادرات کشوردر هفت ماهه نخست امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که از لحاظ ارزش 10.3درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است در صورتی که در سال 99، 17درصد ارزش صادرات کشور مربوط به این کالاها بود.

لطیفی یادآور شد: 554میلیون دلار انواع خشکبار،280میلیون دلار انواع سبزی ،260میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات،218میلیون دلار لبنیات، 206میلیون دلار گوجه فرنگی، 204میلیون دلار انواع میوه،175میلیون دلار هندوانه،117میلیون دلار انواع خرما، 114میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، 105میلیون دلار سیب، 102میلیون دلار محصولات شیلاتی، 80میلیون دلار انواع اب میوه و مغز میوه ها، 62میلیون دلار فراورده های غذایی،60میلیون دلار زعفران، 59میلیون دلار سیب زمینی، 46میلیون دلار رب گوجه فرنگی، 31میلیون دلار مرکبات، 28میلیون دلار خربزه،15میلیون دلار ادویه، 14میلیون دلار چای و هشت میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بودند.

سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد تا با تقویت ظرفیت های تشکل های روستایی صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید تا بازارهای بین المللی، اقدامات حرفه ای   صورت پذیرد   و خام فروشی، ارزان فروشی و ضایعات غیر استاندارد کنار گذاشته شده و کالای با کیفیت با بسته بندی مناسب و ارزش افزوده مطلوب به  بازارهای جهانی راه یابد.

منبع:تسنیم
کد خبر e4c79950333d4db4a4dcb4a1c424a74d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =