کشاورزی> معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تسهیلات بانکی کشاورزان را ورشکسته می‌شوند، گفت: کشاورزی کشور از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد.

عباس کشاورز روز گذشته در همایش تجلیل از برگزیدگان کشاورزی استان همدان اظهار داشت: سنت حسنه تشکر و تقدیر از تلاشگران در جامعه کمرنگ شده است ولی بخش کشاورزی تاحدودی این سنت را به جا می‌آورد که مقدار زیادی ناشی از حس فروتنی ایرانیان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 99 درصد از کسانی که شایسته مطرح شدن هستند به سبب حس فروتنی و کمالی که در آنها وجود دارد از این امر خودداری می‌کنند، افزود: اما تشکر از این افراد به ارتقا اخلاق، رفتارهای دوستانه و کاهش خشونت کمک می‌کند.

فراز و نشیب‌های کشاورزی در کشور زیاد است

کشاورز با اشاره به اینکه کشاورزی کشور از فراز و نشیب‌های زیادی برخوردار بوده است، تصریح کرد: شاخص کشاورزی نه فقط برای خانواده کشاورزی بلکه برای تمام آحاد جامعه قابل درک است.

وی با بیان اینکه وضعیت امنیت غذایی یکی از این شاخص‎هاست که از سال 68 تا 95 فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است، عنوان کرد: بهترین شاخص در این زمینه 84 درصد بوده و هیچوقت به 95 درصد دست پیدا نکردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بهترین عملکرد در حوزه امنیت غذایی در دوران برنامه سوم توسعه بوده است، اظهار داشت: در این برنامه به 84 درصد رسیده، در برنامه چهارم به کمتر از 70 درصد رسیده ولی در سال اول برنامه پنجم توسعه به حدود 50 درصد رسیدیم.

شاخص امنیت غذایی امسال افزایش یافت

وی با بیان اینکه امسال شاخص امنیت غذایی به 80 درصد رسید، عنوان کرد: فراوانی یا کم بودن محصولات کشاورزی دیگر شاخص ارزیابی بخش کشاورزی محسوب می‌شود که اغلب محصولات در اسفند 92 تا بهمن 95 مواردی کاهش داشته است.

کشاورز با اعلام اینکه کشاورزان ایثار کرده و با وجود پایین بودن قیمت‌ها در تولید مانده و فعالیت می‌کنند، گفت: وضعیت درآمدی کشاورزان سومین شاخص‌های بخش کشاورزی بوده و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

افزایش 4 برابری تولید گندم با وجود کاهش 360 هزار هکتاری سطح زیرکشت

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امکان‌پذیر نیست دولت تاثیر جدی بر درآمد کشاورزان داشته باشد، عنوان کرد: برای تولید گندم 360 هزار هکتار سطح زیرکشت کاهش یافت ولی با همین سطح نزدیک به 4 برابر سال‌های قبل پول به مردم پرداخت شد.

وی عنوان کرد: این امر نشان می‌دهد با افزایش بهره‌وری و تولید بیشتر می‌توان به درآمدهای بالایی در حوزه کشاورزی دست پیدا کرد.

کشاورز اظهار داشت: هر اتفاق خوبی که در یک بخش بیفتد نیازمند تاثیرگذاری متولیان و فعالان حوزه است که در بخش کشاورزی کشاورزان، سیاست‌گذاران، استانداران، کارشناسان و بخش بازرگانی اقدامات موثری داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید رئیس جمهور از وزارت جهاد کشاورزی در مرداد ماه امسال اظهار داشت: در آن بازدید به رئیس جمهور اعلام کردم که وضع کشاورزی خوب نبوده و در جشن شکرگزاری آذرماه نیز به ایشان اعلام شد که نمی‌توان اعلام کرد وضع خوب است ولی بهبود یافته است.

کشاورزی با چهار چالش اساسی مواجه است

معاون وزیر کشاورزی با اعلام اینکه کشاورزی کشور با چهار چالش جدی مواجه بوده که نخستین چالش مسئله آب است، گفت: مدیریت چالش آب در طرح‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و تمام گزارش‌هایی که ارائه شده در راس اقدامات وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه مبادا کسی در جمهوری اسلامی این ذهنیت را داشته باشد که آب جدیدی برای کشور هست چراکه نه تنها آبی نیست بلکه آب موجود هم تنها برای نسل فعلی نیست، عنوان کرد: پایداری سرزمین بر منافع همگی مردم ارجح است و نباید آن را با منافع کشاورزی مقایسه کرد.

کشاورز با اشاره به اینکه موضوع آب جدی بوده ولی متاسفانه 50 سال از این موضوع غفلت شده است، افزود: اشتغال و آب مهم‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی بوده بخش کشاورزی تنها بخشی است که می‌تواند مشکل آب را حل کند.

گره حل مدیریت بحران آب دست کشاورزی و کشاورزان است

وی با تاکید بر اینکه گره حل مدیریت بحران آب دست کشاورزی و کشاورزان است، عنوان کرد: توصیه بنده به کشاورزان این است که می‌توان کشاورزی خوبی داشت و در کنار آن بحران آب را نیز مدیریت کرد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان پیشروترین گروهی هستند که بحران آب را می‌دانند، گفت: اتهاماتی که برخی با مقاله و  سخنرانی به کشاورزان در زمینه مصرف آب وارد می‌کنند جفا در حق آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران آب از اصلی‌ترین مسائل در تدوین برنامه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود، عنوان کرد: در سه سال گذشته سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در کشور کاهش یافته و این در حالی است که تولیدات افزایش یافته و رکوردهای تاریخی رخ داده است.

کشاورز با بیان اینکه در تولید شکر با 100 هزار هکتار یک میلیون و 650 هزار تن عملکرد داشتیم، عنوان کرد: سیاست وزارتخانه بر این است تا تولید برنج در مناطق جنوبی و مرکزی کشور را کاهش داد که امیدواریم استانداران در این زمینه سخت‌گیری داشته باشند.

غفلت از آب‌های مرزی در دولت یازدهم جبران شده است

وی با بیان اینکه غفلت از آب‌های مرزی در دولت یازدهم جبران شده است، اظهار داشت: غفلت بسیاری از آب‌های مرزی در سال‌های گذشته رخ داده و دولت‌های گذشته در این زمینه مقصر بودند ولی دولت یازدهم به طور جدی در این زمینه وارد شده است.

کشاورز با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حل بحران در آب توسط بخش کشاورزی توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار است، عنوان کرد: بخش کشاورزی باید آماده تغییرات عمده و بسیار باشد برای نمونه باید به فکر حذف کشت یونجه بود.

وی با تاکید بر اینکه آب چالش سرزمین و پایداری ماست و باید ابتدا بشریت باشد تا کشاورزی ادامه داشته باشد، عنوان کرد: اگر این رفتار را برخی از مدیران آب، کشاورزی و کشاورزان توجه نکنند پرهزینه است.

کشاورز اظهار داشت: در حوزه ارومیه یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی تولید می‌شود ولی اگر بادهای این منطقه شدت گرفته و ریزگردها را در این منطقه جابه‌جا کنند چقدر برای جمهوری اسلامی هزینه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه نسخه‌های آب یک پکیج است و به تنهایی نمی‌توان یک نسخه را عملی کرد، تصریح کرد: به غیر از سه محصول گندم، جو و سیب زمینی 30 درصد مابقی محصولات باید به صورت نشا کشت شود که در افزایش تولید و کاهش مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پایدار سرزمینی را نباید به منافع و زندگی خود ترجیح داد، گفت: مشکل اصلی این است که تضادی بین منافع کشاورزی و منافع ملی وجود دارد چون منافع کشاورز در حداکثر عملکرد ولی منافع ملی در حداکثر بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه بایستی محصولات را با اصل مقاومت به کم آبیاری، جابه‌جایی زمان‌ها و تعوض کردن با محصولات جدید را کشت کرد، گفت: انتظار می‌رود تا کشاورزان در این زمینه گام‌های اساسی بردارند.

کشاورز چالش دوم کشاورزی را چالس ناپایداری نام برد و گفت: ناپایداری حتی با رشدهای مقطع قابل ارزش نیست، ناپایداری یعنی درآمد کشاورز و عملکرد محصول مرتب تغییر کند یا امنیت غذایی مرتب تحت دست خوش شود.

وی با اعلام اینکه باید کشاورزی حفاظتی را برای آب و پایداری افزایش دهیم، اظهار داشت: خاک‌های اراضی کشاورزی به شدت فقیر و این امر سبب افزایش مصرف آب شده است که انتظار می‌رود 30 تا 40 درصد گیاهی که برداشت می‌شود در خاک باقی بماند تا خاک نیز تغذیه شود.

سرشکستگی تاریخی ما بابت وابستگی روغن است

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه کشاورزان برای تغذیه خاک باید محصولاتی همچون کلزا کشت کنند، گفت: ایران مشکل روغن داشته و سرشکستگی تاریخی ما بابت وابستگی روغن است.

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا برای امنیت غذایی و افزایش تولید نیست بلکه برای کمک به تغذیه خاک است، عنوان کرد: کشوری که 95 درصد روغن وارد می‌کند مابقی را نیز می‌تواند وارد کند.

کشاورزی کشور از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد

کشاورز سومین مشکل بخش کشاورزی را مشکل سرمایه برشمرد و گفت: کشاورزی کشور از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد اگر این موضوع را حل نکنیم قیمت تمام شده کاهش نیافته و هر روز ورکشست می‌شویم.

وی با بیان اینکه درآمد کشاوزی نمی‌تواند پاسخ 18 درصد کارمزد بانکی را بدهد، عنوان کرد: همه کسانی که امروز کشاورز را به خرید تجهیزات با تسهیلات بانکی می‌کنند چند سال دیگر باید شاهد ورشکستگی آنها باشند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی نیازمند تحول جدی تکنولوژی است، عنوان کرد: با نسخه‌های قبلی نمی‌توان کشاورزی کشور را مدیریت کرد چراکه کشاورزان در تزلزل درآمدی هستند.

منبع:تسنیم
کد خبر e60940374b6a4293b0c08b7705b91e5d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =