۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
کشاورزی> عضو شورای ملی زعفران با اشاره به قاچاق چشمگیر پیاز زعفران به افغانستان، گفت: در صورت ادامه این روند، افغانستان به عنوان تولیدکننده مهم زعفران جایگزین ایران می‌شود.

علی حسینی در مورد قاچاق پیاز زعفران ایران به افغانستان اظهارداشت: بیش از ۷ تا ۸ سال است که این کار انجام می‌شود، ضمن اینکه هر سال زمانی‌که فصل برداشت پیاز زعفران  (جابجا کردن پیاز) فرا می‌رسد، متاسفانه سروکله قاچاقچیان، سودجویان و فرصت‌طلبانی که منافع ملی کشور را نابود می‌کنند، پیدا می‌شود.

وی افزود: هر سال مقدار زیادی پیاز زعفران به طرق مختلف از کشور خارج می‌شود و به افغانستان می‌رود و بدین ترتیب ما هر ساله شاهد توسعه کشت این محصول در آن کشور هستیم.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه ایران در حال حاضر مهم‌ترین تولید کننده طلای سرخ در جهان است، گفت: در صورت ادامه روند فعلی احتمال دارد در مدت زمانی نه چندان طولانی این موقعیت را از دست بدهیم، ضمن اینکه در صورت ادامه این روند دیر یا زود شاهد جایگزین شدن افغانستان به عنوان تولیدکننده مهم زعفران منطقه به جای ایران خواهیم بود.

حسینی با بیان اینکه به اعتقاد بنده باید وزارت جهادکشاورزی، وزارت کشور، مرزبانی و گمرکات برای حل این معضل دست به دست هم دهند، اضافه کرد: از هرکس سئوال می‌شود، می‌گوید من مسئول نیستم، بالاخره چه کسی مسئول این موضوع است؟ این موضوعی نیست که بتوان با بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.

وی با اشاره به اینکه قاچاق زعفران بیشتر از مرزهای شرقی کشور انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر عمده کشت طلای سرخ در بسیاری از شهرها و روستاهای هم مرز با افغانستان  انجام می‌شود و همین امر نیز سبب جابه جایی آسان این محصول شده است.

حسینی با بیان اینکه ما شاهد هستیم بسیاری از مناطق زعفران‌کاری در خراسان جنوبی با کشت این محصول خداحافظی می‌کنند، گفت: در عوض مناطق جدیدی در افغانستان زیر کشت این محصول می‌رود و بر سطح کشت آنها افزوده می‌شود.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه سطح زیر کشت طلای سرخ در خراسان جنوبی هم اکنون بین ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار است، افزود: این رقم سال‌های سال است که حفظ شده و سطح زیر کشت توسعه‌ای نداشته است، ضمن اینکه در برخی روستاهای استان  که کشت زعفران کشت قالب آنها بوده، در حال حاضر این کشت از بین رفته و به جای آن زرشک‌کاری انجام می‌شود.

حسینی ادامه داد: این در حالی است که در استان خراسان رضوی که کشت بسیار ناچیز بوده، در حال حاضر سطح زیر کشت بیش از ۶۰ هزار هکتار است.


منبع:مهر
کد خبر e704ce861122495e838c1637e67c8edf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =