افشین لاریجانی

نگاهی به عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی به واقعی سازی اخذ مالیات و مقررات و قوانین و دستور العمل های گوناگون پیرامون آن گواه این موضوع است که اداره امور مالیاتی، علیرغم توفیق در اخذ مالیات بیشتر، دچار کج راهی هایی شده که فشارها را در حد کمر شکن بروی فعالان خوشنام و به نام بیشتر کرده است و فراریان مالیاتی همچنان مثل گذشته از پرداخت مالیات سر باز می زنند.
دستور العمل های مالیاتی متاسفانه با این زیرساخت های فعلی دراقتصاد به هیچ عنوان همخوانی ندارد، امروز تفاهم با بانک ها برای سرک کشیدن به حساب های مردم ، شاید امری مهم و برای شفاف سازی مالیاتی لازم باشد اما وقتی همچنان هجم بزرگ فعالیت های اقتصادی زیرزمینی و بدون تابلو شکل می گیرد و به راحتی فرار مالیاتی صورت می گیرد، چگونه می شود فشارها را برفعالان خوش حساب زیادتر کرد.
امروز نگاه مدیران دستگاه های مالیاتی ، پرکردن هرچه بیشتر صندوق حوزه خودشان به عنوان وصول مالیاتی رقم زده شده است.
امروز پیدا کردن افرادی که مالیات نمی دهند دراولویت کاری آنها قرار ندارد بلکه فشارها بر اشخاصی است که سالهاست مالیات می دهند، این دوگانگی در کنار رکورد اقتصادی شدید و حاکم بر اقتصادکلان و خرد کشور به نابودی پایه های اقتصاد کشور منجر خواهد شد.
همانگونه که کارت های بازرگانی به نام اشخاص ضعیف و به کام افراد پولدار شکل گرفت، همانگونه که تجارت ها از مغازه ها به انبارهای ناشناس و نام های گوناگون که اصلا وجود خارجی ندارند شکل گرفت و همانگونه که تجارت های بزرگ به دفاتر و مغازه های کوچک منتقل شد ، قطعا راهی برای حساب های بانکی هم پیدا خواهد شد، اما آیا روش علمی برای توسعه اقتصادی این روش است؟
مدتی است بعضی از مکان های صنفی ، کارت خوان ها را از صندوق خود حذف کرده اند ، قطعا با این روش ها سرک به حساب ها، گردش های مالی بانکی نیز دستخوش این مسائل خواهد شد.
پس تا زمانی که زیرساخت های اصلی اقتصاد را از این بحران نجات نداده ایم و پایه ریزی اصولی انجام نشده است این روش ها به جز تخریب و آثار سوء آن که مدت ها بر بدنه اقتصاد خواهد ماند را اجرا نکنیم.
ضمن اینکه بانک ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی که دستخوش این اقتصاد خراب شده اند نیز از این تفاهم با اداره مالیاتی نه تنها سودی نخواهند برد بلکه موجب از دست دادن مشتریانی خواهند شد که برای بانک سود آور هستند.
امروز اگر دستورالعمل ها به طرف کشف حقایق مالیاتی فعالان ناشناس سوق پیدا کرد قطعا درآمد مالیاتی نیز افزایش یافته و عدالت معنی پیدا می کند.ما نباید فعال اقتصادی با نشان و مکان و ظواهر زیبای کاری در کشور را که مشغول فعالیت است را وادار به پنهان کاری تغییر مسیر سوق دهیم .
مالیات برای توسعه کشور ، واجب است ، اماعدالت در اخذ مالیات واجب تر است.
کد خبر e71dc1059f0d49d88e563b9961d5c16e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =