غذا و تغذیه> یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، منابع غنی مواد غذایی را برای پیشگیری از ریزش مو و داشتن موهایی سالم تشریح کرد.

دکتر مجید محمد شاهی  اظهارکرد: بالا رفتن سن، وراثت، مصرف داروهای ضد افسردگی و ضد التهاب،عفونت مختلف، بارداری، شیردهی و تغییرات هورمونی در زنان از جمله علل ریزش مو است که بخش قابل توجهی نیز به نوع تغذیه و رژیم درمانی بستگی دارد.

وی افزود: فولیکول مو مانند سلول های دیگر بدن زنده است و از بین رفتن این سلول در اثر تغذیه نشدن، مرگ ساقه مو را به دنبال دارد. 

محمدشاهی در خصوص منابع غذایی موثر در رشد مو گفت: برای رشد هر سلولی به مواد غذایی نیاز داریم که پروتیین ها در درجه نخست اهمیت هستند؛ گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر ، لبنیات و حبوبات منابع اصلی پروتیین هستند.

رییس انجمن تغذیه خوزستان بیان کرد: اگر کسی در برنامه غذایی هر یک از این مواد را به اندازه کافی مصرف نکند و یا به رژیم های گیاهخواری متمایل باشد با خطر ریزش مو روبه رو می شود.

وی ادامه داد: مصرف مواد کربوهیدراتی و نشاسته ای به دلیل وجود برخی ترکیبات به ویژه ویتامین های گروه B از دیگر مواد موثر در رشد مو هستند؛ یعنی اگر نان و برنج در برنامه غذایی حذف یا خیلی کم و به سمت مواد پروتیینی گرایش داده شود امکان ریزش مو وجود دارد.
محمدشاهی اضافه کرد: ویتامین های گروه B6، بیوتین و اسید فولیک موجود در مواد نشاسته ای در رشد مو موثر هستند، بنابراین انواع کربوهیدرات یا انواع مواد قندی مانند نان و برنج به اندازه کافی در برنامه غذایی لازم است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: از آنجا که بخش قابل توجهی از این ویتامین ها در سبوس وجود دارد اگر این مواد غذایی را به صورت سبوس دار مثل آرد یا نان سبوس دار، مصرف کنیم موثرتر و مفید تر است.

وی بیان کرد: استفاده از سبوس ها یا آب کش کردن شلتوک برنج از قدیم تا به امروز برای پیشگیری از ریزش مو انجام می شود و موثر است. 

وی ادامه داد: از مهمترین مواد معدنی موثر در رشد مو، روی یا زینک است که منابع غنی آن مغزها و گوشت است که البته باید در حد تعادل مصرف شود.

رییس انجمن تغذیه خوزستان افزود: در غلات و تخم مرغ، بیوتین و B12، در شیر و لبنیات کلسیم و B2 و ویتامین B6 درگوشت قرمز وجود دارد و منابع غذایی حیوانی نیزسرشار از ویتامین B12هستند.

وی ادامه داد: مصرف به اندازه و کافی آب حداقل هشت لیوان در روز به ویژه در افرادی که پوست خشک دارند لازم است چون کم آبی مو باعث ریزش مو می شود.

محمدشاهی گفت: افرادی که نمی توانند از مجموعه ای کامل از گروه های ویتامین B استفاده کنند باید مکمل 'بی کمپلکس' مصرف کنند. 

این متخصص تغدیه و رژیم درمانی افزود: از آمپول های ویتامین Bبرای پیشگیری و درمان ریزش مو نیز استفاده می شود.

وی در خصوص برخی رژیم های غذایی اشتباه گفت: کاهش گوشت قرمز و بیش از حد روغن در ریزش مو موثر است وگاهی از کپسول امگا سه برای افراد با ریزش موی زیاد استفاده می شود.

محمدشاهی اظهار کرد: رژیم غذایی حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود و در این نوع رژیم ها برای کاهش وزن، سبوس ، برنج و جوانه گندم باید استفاده شود. 

رییس انجمن تغذیه خوزستان در خصوص قرص های جلوگیری از ریزش مو گفت: در این نوع قرص ها انواع ویتامین های گروه B، روی و سلنیوم وجود دارد که مفید هستند اما برخی از آنها به دلیل دوز بالای برخی از مواد از جمله روی اشتها آور هستند بنابراین در مورد مصرف آنها نیز حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.

منبع:ایرنا
کد خبر e9fe2bb30b934db4a8a2a8a657ab328c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =