کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی اقدامات و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به فرمان مقام معظم رهبری برای خودکفایی در دانه های روغنی و خوراک دام را اعلام کرد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: دو پاشنه آشیل بخش کشاورزی که در شرایط تحریم به کشاورزی کشور ضربه بیشتری می زند وابستگی به واردات خوراک دام و طیور( نهاده های ذرت، سویا و جو) و دانه های روغنی که علاوه بر صرف هزینه میلیون دلاری برای واردات امنیت غذایی کشور را نیز شکننده می کند.
مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این موضوع ورود کردند و خواهان تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل کشور شدند.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به برنامه های این وزارتخانه برای تحقق امور به تفصیل پرداخته که شرح آن در ذیل مطلب آمده است.

نهاده های دامی

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید نهاده‌های دام و طیور در کشور گفت: حدود 17 میلیون تن نهاده نیاز داریم که بخش قابل ملاحظه آن ذرت دانه‌ای بوده که گیاهی تابستانه است و به آب فراوانی نیاز دارد.

خاوازی افزود: ما در خردادماه طرحی را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم که ایشان به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند و این طرح توسط کارشناسان بسیاری دیده شد، همچنین مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی تاکید کردند و در این طرح با چند سناریو ورود کردیم تا در صورت تامین الزامات اجرای طرح برای سال زراعی آینده، با تولید ارقام جدید ذرت و گیاهان کم آب‌بر مانند ارزن، سورگوم و ترتیکاله که می توانند در خوراک دام جایگزین ذرت شوند، میزان واردات ذرت را حداقل 3.5 میلیون تن کاهش می‌یابد.

دانه های روغنی

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کاشت دانه‌های روغنی اذعان کرد: در دانه‌های روغنی هم گیاهان جدید مانند کنجد، کاملینا و آفتابگردان و شناسایی مناطقی برای کشت سویا مثل خوزستان را در دستور کار قرار داریم که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، طرح آن را برای تامین الزامات، تقدیم دولت خواهیم کرد که نقطه آغازی برای خودکفایی در نهاده های صمعت دام و طیور خواهد بود.

خاوازی در رابطه با انحصار در واردات نهاده‌های دامی، گفت: واردات نهاده ها در اختیار وزارت صمت است و پیشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای واردات نهاده ها از تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال در زمینه دام و طیور استفاده شود و واردکنندگان از تنوع برخوردار شوند که برای کشور هم لازم است.

وی در رابطه با تحویل نهاده به مرغداران دارای مجوز و فعال گفت: در حال حاضر، طرح دانه در برابر تحویل گوشت انجام می شود و واحدهایی که تاریخ پروانه آنها منقضی شده و یا فعالیتی ندارند به صورت کامل رصد می‌شوند، بنابراین با تمهیدات صورت گرفته کالای مورد نیاز تولیدکنندگان به ویژه در زمینه مرغ و تخم مرغ به صورت کامل تامین خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که برای ارزان‌تر شدن کالاهای کشاورزی باید بهره‌وری افزایش یابد، خاطرنشان کرد: متوسط تولید نسبت به میانگین رکوردهایی که کشاورزان نمونه زده‌اند، در بخش زراعت 3 تا 4 برابر ظرفیت افزایش دارد، در باغبانی این امکان 8 تا 9 برابر، در دام و طیور 2.5 برابر و در بخش شیلات این ظرفیت دو برابر است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره برنامه خوداتکایی در دانه های روغنی گفت: آنچه در توسعه کشت دانه های روغنی موثر است، تغییر ارز واردات روغن خام و پالم از 4200 تومانی به نیمایی بوده، و با این اقدام گام بلندی در خوداتکایی در دانه های روغنی برداشته خواهد داشت، عامل بعدی قیمت گذاری دانه‌های روغنی است که باید برای کشاورزان کشت دانه های روغنی به صرفه باشد تا به کشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی که قابلیت اشباع در بازار دارد، روی نیاورند.

وی در رابطه با کشت قراردادی دانه‌های روغنی گفت: در حال حاضر کشت قراردادی بین کارخانه‌جات و کشاورزان در سطح 200 هزار هکتار از مزارع انجام شده که در صورت تغییر ارز روغن خام از 4200 تومانی به نیمایی، گام بزرگی در خودکفایی برداشته خواهد شد.

مرغ لاین

وی در رابطه با تولید مرغ لاین عنوان کرد: هر سال 260 تا 280 هزار قطعه از نژادهای اجداد خارجی وارد کشور می‌شده که امسال با دستور مقام معظم رهبری به ریاست‌جمهوری، بحث احیای مرغ لاین ایرانی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و تمام دستگاه‌ها به کمک ما آمدند تا جوجه ریزی توسط مرغ لاین ایرانی در واحدهای مختلف اتفاق افتاد و ما پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال 50 درصد از مرغ اجداد توسط لاین ایرانی که در مجتمع بابل کنار نگهداری می‌شود، تامین خواهد شد و تا پایان سال آینده وابستگی نژادهای اجداد وارداتی از میان می‌رود.

خاوازی افزود: در بودجه سال 1400 هم برای تولید مرغ لاین و پشتیبانی از ساختار مجتمع بابل کنار و به روز رسانی تجهیزات آن یارانه در نظر گرفته شده است.

بذور

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با وابستگی ابتدای زنجیره های تولیدات کشاورزی به واردات، عنوان کرد: موضوعی که در این سال ها نگاه جامع و کاملی به آن نشده، کل زنجیره تولید اعم از هسته تا نهاده، تولید، فرآوری، لجستیک و بازارهای داخلی و صادرات است و آنچه مورد غفلت واقع شده، هسته ها هستند.

خاوازی ادامه داد: کشور در تولید بذر بیش از 95 درصد خودکفا هستیم و فقط در بذر سبزی و صیفی دچار مشکل هستیم که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان سال 1400 بذر خیار، انواع گوجه فرنگی و پیاز حداقل پنج رقم ترخیص می‌شود.

وی افزود: در تامین تخم چشم زده ماهی وابسته هستیم و برنامه ریزی کرده ایم تا پایان امسال به 50 درصد خود اتکایی برسیم، همچنین در زمینه هسته های کودهای فسفاته و پتاسه برنامه داریم و در تولید بذر واکسن هم وضعیت خوبی برخورداریم و بزودی چهار بذر واکسن را رونمایی خواهیم کرد.

خاوازی خاطرنشان کرد: از جمله بذرهای واکسن، بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان است که اخیرا رونمایی شده، علیرغم این که کشورها و سازمان های بزرگ این بذر را در اخیتار ما قرار ندادند، به این تکنولوژی دست یافتیم و بزودی این تکنولوژی برای تولید به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

آبخیزداری

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح‌های آبخیزداری در کشور گفت: مجموع عملیات آبخیزداری تا قبل از سال 98 به خاطر اعتبارات کم، عملیات کندی بود. از سال 98 در بند ه تبصره 4 بودجه، موضوع آبخیزداری دیده شد و از سال 98 جهش ایجاد شد و در سال 98 و 99، 2.6 میلیون هکتار سطح عملیات آبخیزداری انجام گرفت.

خاوازی ادامه داد: امسال با وجود موافقت نامه 800 هزار هکتاری با سازمان برنامه و بودجه، هدف گذاری ما 1.2 میلیون هکتار تا پایان سال است که در 600 حوزه آبخیز این عملیات در حال انجام است.

وی افزود: پس از سیل فروردین 98، 11 استان کشور دچار سیل شد. این استان های سیل زده را انتخاب کردیم و عملیات آبخیزداری را در نقاط سیل خیز و حساس این استان ها شروع کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: آبخیزداری در رونق روستاها، کنترل فرسایش خاک و احیای آبخوان‌ها بسیار موثر است و با هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری، بین 1.5 تا 5 برابر دبی قنات ها اضافه و 9 تن در هکتار از فرسایش خاک و 5 متر مکعب از انباشت رسوب در پشت سدها جلوگیری می شود.

خاوازی ادامه داد: با هر هکتار آبخیزداری حدود 500 متر مکعب آب به آبخوان ها اضافه می شود، در ترسیب کربن موثر است و هر هکتار آبخیزداری 120 تا 150 کیلیوگرم به افزایش علوفه کمک می کند و مجموعا مرتعداری و روستا را زنده می کند و از نکاتی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

وزیر جهاد کشاورزی، اجرای پروژه احیای آب بندان ها در سه استان شمالی کشور را از موارد مغفول مانده عنوان و تصریح کرد: با لایروبی و بهسازی 26 هزار هکتار آب بندان در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، حجم ذخیره آب از 600 میلیون متر مکعب به 1.3 میلیارد متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی افزود: عملیات بهسازی آب بندان ها سال گذشته در سطح 7500 هکتار، امسال در سطح 9500 هکتار و در سال آینده مجموع 26 هزار هکتار این طرح به طور کامل اجرا خواهد شد.

منبع:تسنیم
کد خبر ea68c14fe8aa450391940a24e0a9874b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =