وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به‌مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری، رسماً خواستار تدوین برنامه تأمین بذور سبزی و صیفی در کشور شد.


در پیام وزیر جهاد کشاورزی آمده است: امروزه هیچ اقدامی بدون پژوهش و فناوری نمی‌تواند تکاملی و پویا باشد و بر این اساس است که این پژوهش به‌عنوان دغدغه مسئولان مملکتی مطرح بوده و هفته‌ای به آن اختصاص داده شده است.

این پیام می‌افزاید: هفته پژوهش فرصتی را فراهم می‌کند تا بار دیگر توجهات به سمت ارزش‌های والای پژوهشگران جلب شود و هفته پژوهش امسال در سایه ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری متمایز از سال‌های پیش است.

وزیر جهاد کشاورزی در این پیام ادامه می‌دهد: بخش کشاورزی از این افتخار برخوردار است که از جنبه تاریخی و از جنبه تأثیر و نفوذ، بالنده‌ترین ناوگان پژوهش‌های کاربردی را در خود جای داده و بنیان علوم و فنون متعددی در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی در کشور بنا نهاده است.

در این پیام آمده است: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در مؤسسه‌ها و مراکز پژوهشی در سطح کشور و پژوهشگران صاحب‌نظر، گام‌های مؤثری را در ارتقاء بخش برداشته و انتظار می‌رود با نوسازی و نظام پژوهش در سطح سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ زمینه ارتقاء بخش کشاورزی و منابع طبیعی بیش از پیش فراهم شود.

حجتی در این پیام با بیان اینکه پژوهش‌های بخش کشاورزی از ویژگی‌های متمایزی نسبت به سایر انواع پژوهش‌ها برخوردار است، تأکید می‌کند: پژوهش‌گران این بخش، علاوه بر تولید علم، در عالی‌ترین سطوح، رسالت تجاری‌سازی نتایج پژوهش تا سفره را نیز بر عهده دارند.

وی در ادامه این پیام می‌افزاید: با توجه به تغییرات اقلیمی و نوسانات به‌وجودآمده در نزولات جوی و پارامترهای اقلیمی، شایسته است سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن برنامه‌ریزی، به‌منظور پاسخگویی به نیازهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی با تعریف موضوع‌های پژوهشی و نیازهای پژوهشی، بخش‌های اجرایی در شرایط آتی را تأمین کند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از محققان و پژوهشگران و همکاری با کلیه دستگاه‌های مسئول ازجمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان محیط زیست کشور تأکید کرد.

حجتی در این پیام با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از بذور سبزی و صیفی مورد نیاز کشور از خارج تأمین می‌شود، خواستار تدوین برنامه لازم به‌منظور تأمین این بذور در کشور شد.

وی همچنین با اشاره به محدودیت منابع آبی و نیاز روزافزون کشور به مواد غذایی، تهیه بسته‌های نرم‌افزاری افزایش عملکرد به ازای واحد آب مصرفی برای مناطق مختلف کشور با همکاری معاونت‌های اجرایی وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها تأکید کرد.

منبع:ایانا
کد خبر f6cdd09a0aac42d3b4ee3b6986d47b31

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =