وزیر بهداشت گفت: باقیمانده سموم و ذخایر آنتی‌بیوتیکی در برخی مواد گوشتی، سلامت مردم را به خطر انداخته است و باید حذف شود.


سید حسن هاشمی در همایش روز ملی دامپزشکی ، بر توجه بیش از پیش به دامپزشکی و دامپزشک در کشور تأکید کرد و گفت: برای رسیدن به سلامت جامعه باید نگاه سیاستمداران و دولت، دامداران و مردم به جامعه دامپزشکی تغییر یابد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر نظارت بر کشتارگاه ها، مراکز دامی و تولید مواد غذایی بر عهده خود تولید کنندگان است، افزود: باید بخش نظارت و تولید دو حوزه جدا از هم باشند تا نظارت ها بهتر صورت گیرد که لازم است دولت و مجلس جهت جداسازی این دو بخش از هم، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: نباید سودآوری و منافع اقتصادی تولیدکنندگان مانع نظارت درست آنها شود، بنابراین لازم است افرادی جهت نظارت بر کشتارگاه ها، مراکز دامی و مراکز تولید مواد غذایی به کار گرفته شوند که سلامت مردم مهمترین دغدغه آنها باشد.
هاشمی همچنین با اشاره به وجود بیماری های مشترک انسان و دام و تغییر سیمای بیماری ها، گفت: باید همکاری های بین بخشی میان پزشکان و دامپزشکان نسبت به گذشته پررنگ تر شود تا بتوانیم این نوع بیماری ها را کنترل و ریشه کن کنیم.
وی همچنین بیشترین عامل مرگ و میر در افراد جامعه را تغییر در سبک زندگی آنان بیان کرد و گفت: دامداران، تولیدکنندگان مواد غذایی و دامپزشکان با اصلاح تغذیه دام و اصلاح تولید مواد غذایی می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها نقش ویزه ای داشته باشند.
هاشمی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای حذف روغن پالم موجود در برخی از مواد لبنی توقع همکاری و حمایت های بیشتری از سوی جامعه دامپزشکی و تولید کنندگان در این بخش را داشت، افزود: انتظار وزارت بهداشت حمایت موثرتر تولیدکنندگان مواد غذایی و پروتئینی از سلامت مردم است و لازم است باقیمانده سموم و ذخایر آنتی بیوتیکی در برخی از مواد گوشتی حذف شود.
وزیر بهداشت همچنین، بر ضرورت تحقیق و پژوهش در علم دامپزشکی تأکید کرد و گفت: برای اینکه جامعه دامپزشکی بخواهد به رشد بیشتری برسد باید در محیط های علمی و آکادمی نقش ویژه و موثرتری را ایفا کند.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، با ابراز خشنودی از اینکه دولت، سلامت را به عنوان یکی از مهمترین اولویت ها در دستور کار خود قرار داده است، افزود: این فرصت خوبی است تا وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی به منظور کاهش و رفع برخی از مشکلات مردم در حوزه امنیت غذایی، تعامل بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به همکاری های اثر بخش میان سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی، گفت: هر چقدر این همکاری ها عمیق تر و بیشتر شود، باعث افزایش امنیت غذایی، ارتقاء سلامت افراد جامعه، کاهش بار بیماری ها و افزایش طول عمر افراد خواهد شد.
هاشمی از آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری و حمایت از دامپزشکان و وزارت جهاد کشاورزی در قالب طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: از آنجا که وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی دو دستگاه مرتبط با یکدیگر هستند و ماموریت های مشترکی دارند، وزارت بهداشت از هیچ همکاری و همراهی در جهت موثرتر و بهتر شدن فعالیت های این وزارتخانه دریغ نخواهد کرد.

منبع:فارس
کد خبر f9eae4dde27e4ec3b2f6ecc2c0267c35

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =