معاون فني نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو، از انجام نمونه برداری از هفت محصول پر مصرف کشاورزی در سطح میادین مرکزی و اصلی میوه و تره بار کشور به منظور بررسی سموم باقی مانده و همچنین میزان فلزات سنگین در این محصولات کشاورزی خبر داد.

دکتر سهیل اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر به اقدامات وزارت بهداشت در زمينه مبارزه با مصرف بي رويه سموم كشاورزی اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه طراحی شده که از ابتدای سال جاری مقرر گردیده با مراجعه به میادین مرکزی و اصلی میوه و تره بار، جهت کنترل باقیمانده‌های سموم آفت کش از چهار محصول خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج و برای کنترل باقیمانده کودها میزان نیترات و فلزات سنگین، سرب و کادمیوم در سه محصول سیب‌زمینی، پیاز و کاهو در هر ماه نمونه‌برداری به عمل آید.

وی ادامه داد: با توجه به وجود 10 قطب کشوری تعیین شده برای انجام پایش محصولات کشاورزی در سال جاری، در مجموع 7560 نمونه از این محصولات مورد آزمایش و بررسی قرار خواهند گرفت.

اسکندری در ارتباط با راهكار كاهش مصرف سموم كشاورزی، گفت: استفاده از طرح تلفیقی مبارزه با آفات نباتی (مبارزه بیولوژیک همراه با سموم کم خطر) کارساز خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چه راهي براي كنترل ميزان سموم باقي مانده در محصولات کشاورزی وجود دارد، با عنوان این مطلب که بررسی این وضعیت امکان پذیر است، تاکید کرد: توانایی آزمایش باقیمانده سموم آفت‌کش در آزمایشگاههای کنترل مواد غذایی دانشگاههای علوم پزشکی 10 مرکز دانشگاهی انتخاب شده و نیز آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده همکار یا مجاز قابل انجام است.

معاون فني نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو در ارتباط با اینکه گفته شده بود وزارت بهداشت مناطق داراي سبزيجات آلوده را معرفي مي كند، گفت: پس از اجرای برنامه و تجزیه و تحلیل نتایج، اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، به عموم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اسکندری در پاسخ به این سئوال که مردم برای خوردن میوه و سبزیجات دچار تردید و ابهام هستند و نمی دانند چکار كنند، افزود: ميوه و سبزی كليد سلامت رژيم غذايي انسان است. لذا، در صورت بروز و مشاهده هرگونه آلودگی محصول کشاورزی، آن فرآورده از چرخه مصرف خارج و اطلاع رسانی عمومی انجام خواهد شد.
کد خبر آغاز بررسی آلودگی سمّی در7 محصول کشاورزی محصولات مناطق آلوده به مردم معرفی می‌شوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =