سارا ترابی- نظارت بر محصولات خام كشاورزي مناسب نيست. همين مساله نخستين دليل كاهش كيفيت مواد غذايي است. یک محموله‌ سيب زميني را به روسيه صادر كرديم ولي به دليل بالا بودن نيترات آنها محصولات مرجوع شدند. البته پس از بازگشت به ايران معدوم شده و اين نشان مي‌دهد كه در جايي از آنها استفاده كردند.
دبيركل كانون انجمن های صنايع غذايي ايران با تاكيد بر اصل نظارت بر محصولات كشاورزي كه صادر يا وارد مي‌شوند، يكي از دلايل استفاده از روغن پالم را ورود بي‌رويه اين كالا به داخل از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزيابي كرد.
كاوه زرگران در گفت و گو با «كسب وكار»، اين فعال اقتصاد با اشاره به اين نكته كه وزارت بازرگاني متولي عمده واردات روغن خام به كشور است، توضيح داد: در حال حاضر افزون بر 55 درصد روغن خام موجود در كشور كه به ايران وارد شده است از نوع پالم است. دولت بايد در واردات اين نوع روغن دقت بيشتري مي‌كرد. در حال حاضر واردات انبوه روغن پالم يكي از چالش‌هاي جدي صنعت به شمار مي‌آيد.
وي ادامه داد: جلسات متعددي را با سازمان غذا و دارو داشتيم. استفاده از چربي نباتي (غیر از روغن پالم) در محصولات لبني يك مزيت است. در ايران هم همين شكل است. اگر چربي گياهي را در فرآورده اي مانند خامه استفاده كنيم يك مزيت محسوب مي‌شود. وزارت بهداشت ايران استفاده از روغن پالم را استثنا كرده است چون همانند چربي‌هاي حيواني ضرر دارد. زرگران اين موضوع را نيز توضيح داد كه سازمان غذا و دارو مجوز استفاده از روغن‌هاي گياهي را براي واحدهاي توليدكننده صادر كرده به‌ويژه براي محصولات خامه و پنير پیتزا و واحدها طبق مجوز وزارت بهداشت مي‌توانند از اين روغن‌هاي گياهي استفاده كنند.
دبيركل كانون انجمن های صنايع غذايي ايران، درباره استفاده از اين روغن گفت: براي بالا بردن ميزان چربي از روغن‌هاي گياهي استفاده مي‌شود به‌ويژه در خامه و در هر حال واحدهايي كه از روغن‌هاي گياهي استفاده مي‌كنند بر اساس مجوز عمل كرده و متخلف نيستند. حالا اگر سياست‌هاي وزارت بهداشت در دولت جديد تغييري كرده ابتدا بايد پروانه‌هاي قبلي را ابطال كرد و سپس اعلام كنند كه واحدها از اين تاريخ به بعد ديگر نمي‌توانند روغن نباتي استفاده كنند.
وي در رابطه با بحث‌هايي مبني بر اينكه روغن پالم صنعتي است، تصريح كرد: پالم ميوه‌اي است كه درمالزي كشت مي‌شود و روغن آن را مي‌گيرند و چون درجه اكسايش بالايي دارد و در برابر حرارت مقاوم است، صرفا براي سرخ كردن مورد استفاده قرار مي‌گيرد و براي خوراكي مانند شير يا لبنيات به هيچ‌وجه مناسب نيست و چون درجه ذوب آن بالاتر از 37 درجه بوده و در دماي بدن انسان به شكل جامد باقي مي‌ماند و رسوب مي‌كند، از نظر كارشناسي استفاده از آن به صورت خوراكي‌ مضر است.
زرگران در پاسخ به اين سوال كه در مجوز اعطا شده از سوي وزارت بهداشت ‌بندي مبني بر ممنوعيت استفاده از روغن پالم قيد شده است يا نه؟، تصريح كرد: در مجوز قيد شده كه چربي نباتي قابل استفاده است ولي مشخص نشده كه شامل چه نوع روغن‌هايي مي‌شود. براي همين منعی برای استفاده از پالم ادر آن محصولات وجود ندارد. بايد ذكر مي‌شد كه اين روغن نباتي شامل آفتابگردان و سويا است.
اين فعال اقتصادي اذعان كرد: از طرف ديگر استفاده از سموم غيرمجاز براي فرآورده‌هاي خام كشاورزي مساله ديگري است كه صنعت غذاي ايران را تهديد مي‌كند. در برخي مواقع اين سموم به اندازه‌اي استفاده شده‌اند كه كل محصول را غيرقابل استفاده مي‌كند.
دبيركل كانون انجمن های صنايع غذايي ايران، بحث نظارت را بسيار جدي و اساسي دانست و تاكيد كرد: در اين رابطه حلقه مفقوده بحث نظارت است. مواد خام كشاورزي پايش نشده و در اختيار مصرف كننده يا كارخانه قرار مي‌گيرد و در اينجا تنها محصول نهايي كارخانه پايش مي‌شود.
اين فعال اقتصادي در پايان به موضوع قيمت‌گذاري اشاره و تشريح كرد: در بحث قيمت‌گذاري همچنان شاهد حضور دولت هستيم. البته معاون اجرایی نامه‌اي با هدف توقف كنترل قيمت‌ها از سوي دولت به جز براي17 محصول اساسي، صادر كرده بود كه همچنان اجرايي نشده است و قيمت محصولات در سامانه 124 ثبت شده است و چنانچه قيمت فروش آن محصول با قيمتي كه در سامانه ثبت شده است مغايرت داشته باشد، مشمول
جريمه مي‌شود.
کد خبر کانون صنایع غذایی ایران روغن پالم لبنیات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =