مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: با استفاده از تحقیقات موجود می‌توانیم استاندارد ملی در زمینه باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را تدوین کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی عادل بیگ بابایی اظهار کرد: عنوان کامل این طرح پژوهشی بررسی اثر تلفیقی سموم حشره کش‏، کنه کش و قارچ کش بر میزان باقیمانده آنها در دوره کارنس خیار و گوجه فرنگی گلخانه‌ای با استفاده از تکنیک کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی است.

وی تصریح کرد: این طرح که در حال حاضر در فاز عملیاتی قرار دارد اساس تدوین استاندارد ملی باقیمانده سموم قرار گرفته است و می‌توان از نتایج تحقیقاتی آن در زمینه کاهش اثرات نامطلوب استفاده از سموم در محصولات کشاورزی استفاده کرد.

مدیر گروه شیمی موادغذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه استاندارد به طور کلی به معنی یکسان سازی فرآیندها و هماهنگ و همانند کردن آنها در مقوله های مختلف است خاطر نشان کرد: به همین ترتیب استاندارد در مورد محصولات غذایی در واقع دستورالعملی است که فرآیند کیفیت تولید، تجهیزات، مواد اولیه، نقاط بحرانی و محصول نهایی را مورد بازرسی قرار می‌دهد.

بیگ بابایی با اشاره به فواید استاندارد سازی محصولات غذایی بیان کرد: با توجه به اینکه نگرش در استاندارد سازی مواد غذایی باید ارتقا سطح کیفی باشد، این مقوله می‌تواند به کاهش گرسنگی پنهان در جامعه و ارتقا سطح سلامت کمک های قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: همچنین ایجاد استانداردهای مناسب برای صنایع غذایی سبب به وجود آمدن امنیت در زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی می شود.

مدیر گروه شیمی موادغذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در ارتباط با چالش های موجود در استاندارد مواد غذایی متذکر شد: با توجه به اینکه روش های بازرسی و آزمون محصولات غذایی شیوه های مشخصی هستند احتمال تقلب را در صنایع غذایی بالا می برند.

بیگ بابایی تأکید کرد: در این راستا می‌بایست به روز رسانی استانداردهای مربوط به مقوله غذا با سرعت بیشتری انجام شود تا میزان امنیت در زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر استانداردهای موجود در صنعت غذای ایران در واقع ترجمانی از نمونه های کشورهای معتبر هستند خاطرنشان کرد: با این وجود برخی از استانداردهای بومی ایران در زمینه های محصولات مختلف از جمله زعفران به قدری معتبر هستند که کشورهای دیگر از آنها پیروی می‌کنند.
کد خبر استاندارد ملی باقیمانده سموم محصولات کشاورزی تدوین می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =