۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از ثبت ژنتیکی زعفران ایران تا سال 95 خبر داد.

مجتبی اسکندری درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، بیان کرد: پروژه تحقیقاتی ثبت کلون‌های زعفران‌های زارعی ایران با استفاده از روش‌های ریخت‌شناسی و مولکولی از مرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه مدتی است که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی پیگیری می‌شود که در حال حاضر مقدمات اجرای این پروژه تحقیقاتی آماده شده و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر تهران اجرا خواهد شد.

اسکندری ادامه داد: کلیت این طرح به این صورت است که پیازهای زعفران از مناطقی که سابقه طولانی در کشت زعفران دارند که شامل گناباد، قائن، بیرجند، فردوس، تربت‌حیدریه، استهبانات، خواف و همدان با روش‌های علمی جمع‌آوری می‌شود و در ایستگاه‌های تحقیقاتی مشهد، طرق و گناباد کشت می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از رشد زعفران‌های کشت شده، صفات ظاهری شامل مورفولوژی و ریخت‌شناسی یادداشت‎برداری و ثبت شده و بررسی‌های علمی براساس صفات ظاهری انجام می‌شود؛ سپس یک نمونه کپی از پیازهای زعفران به موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال تهران ارسال شده و DNA این پیازها در آنجا استخراج شده و شباهت و تفاوت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: به این ترتیب این بررسی ظرف دو سال تکمیل می‌شود و کلون‌های زعفران پس از شناسایی به نام جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد که این امر زمینه را برای صادرات ایران پس از برندسازی با شرایط بهتر فراهم می‌کند.
کد خبر ثبت ژنتیکی زعفران ایران تا سال 95

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =