به‌تازگی اتحادیه اروپا استانداردهای جدیدی تدوین کرده که عملاً منجر به ممنوعیت صادرات برخی خشکبار تولیدی ایران از سال 2015 می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره وضعیت استانداردهای بهداشتی خشکبار ایران مدعی شد: صادرات خشکبار تولیدی ایران به‌دلیل باقیمانده سمومی که بر روی آنها وجود دارد، در سال‌های آینده مشکلاتی جدی برای ارزآوری کشور از این بخش ایجاد می‌کند.

محمدحسین شمس‌فرد افزود: در زمان سم‌پاشی محصولات کشاورزی به‌دلیل نوع سم مصرفی یا نحوه استفاده، میزان باقیمانده سموم بر روی محصول بالا و به‌راحتی در آزمایشگاه‌ها قابل تشخیص است.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال است که موضوع باقیمانده سموم و امکان برگشت خوردن خشکبار ایران مطرح است، اما به تازگی اتحادیه اروپا استانداردهای جدیدی تدوین کرده که عملاً از سال 2015 منجر به ممنوعیت واردات برخی خشکبار تولیدی ایران توسط اتحادیه اروپا می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: در میان کشورهای واردکننده خشکبار، انگلیس سختگیرانه‌ترین استانداردهای بهداشتی را برای باقیمانده سموم دارد، به‌طوری که هم‌اکنون نیز در صادرات به این کشور دچار مشکل هستیم.

شمس‌فرد با رضایت‌بخش دانستن وضعیت صادرات خشکبار در سال جاری تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار گمرک در دو ماه ابتدای سال جاری 69 هزار و 818 تن خشکبار به ارزش 250 میلیون و 778 هزار دلار صادرات داریم که نسبت به سال گذشته 59 هزار و 350 تن خشکبار به ارزش 170 میلیون و 450 هزار دلار به خارج از ایران صادر شده بود.

وی یادآور شد: اولویت صادرات خشکبار ایران مربوط به سه محصول پسته، کشمش و خرما است که به ترتیب در دو ماه ابتدای سال 16 هزار و 218 تن به ارزش 153 میلیون و 926 هزار دلار، 18 هزار و 755 تن به ارزش 42 میلیون و 284 هزار دلار و 24 هزار و 886 تن به ارزش 35 میلیون و 805 هزار دلار صادرات داشته است.
کد خبر استانداردهای جدید اتحادیه اروپا مانع صادارت خشکبار ایران از سال 2015 می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =