خراسان رضوي با 78 درصد از کل عرصه هاي زعفران کاري در رتبه نخست قرار دارد و با این وجود در بخش تولید و صادرات این محصول مشکلات متعددی وجود دارد و در این میان تهیه طرح جامع زعفران نیز پس از گذشت 6 سال همچنان بلاتکلیف باقی مانده و این امر موجب شده تا در غفلت ما طلای سرخ کام افغان ها را شیرین کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید 10 تا 12 کیلوگرمی زعفران توسط کشورهای رقیب نظیر افغانستان موجب شده تا طلای سرخ روز به روز کام رقبا را شیرین سازد و این امر در حالی اتفاق می افتد که در سایه غفلت های صورت گرفته شاهد قاچاق زعفران به افغانستان و فروش زعفران ایرانی با برند افغانی هستیم و به نظر می رسد با اجرای طرح جامع زعفران می توان تا حدود زیادی این مشکل را رفع کرد اما این طرح هنوز به دلیل مسائل اعتباری به سرانجام نرسیده است.

طرح جامع زعفران همواره به دلیل تخصیص نیافتن ردیف بودجه، به سرمنزل مقصوده نرسیده و در چنین شرایطی کشورهای همسایه با بهره مندی از غفلت های ما، طلای سرخ را با برند کشور خود در بازارها عرضه می کنند.

محصولی که 200 میلیون دلار ارزی به دنبال دارد

معاون برنامه ریزی امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مهمترین دلیل اجرایی نشدن طرح جامع زعفران را عدم تخصیص ردیف اعتباری دانست و به خبرنگار مهر گفت: دست کم 85 درصد زعفران ایران و جهان در خراسان رضوی تولید می شود و این محصول 200 میلیون دلار ارزآوری به دنبال دارد اما با این وجود برای حفظ این محصول هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.

محمدرضا اورانی بیان کرد: زعفران ارزآوری بسیاری دارد و سطح گسترده ای از زمینهای مناطق خشک و کم آب به ویژه خراسان رضوی به این کشت اختصاص دارد و علیرغم تمامی مواردی که ذکر شد برای رسیدگی به این محصول هزینه ای پرداخت نمی شود و این امر برای سرزمین خراسان خسارت بار است.

 چوب حراجی بر دلارهای زعفرانی

وی افزود: در حال حاضر رقبای ما به صورت علمی در این زمینه ورود پیدا کرده اما مسئولان و دست اندرکاران این حوزه چوب حراجی بر دلارهای زعفرانی زده اند و در چنین شرایطی در کشور ما به ویژه این استان هنوز طرح جامع زعفران شش سال به دلیل مسائل اعتباری بلاتکلیف باقی مانده و هیچ اقدامی برای حفظ محصول زعفران انجام نگرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مشهد به خبرنگار مهر گفت: جهاد کشاورزی نسبت به اجرای طرح جامع زعفران اهتمام ویژه ای دارد زیرا براین اساس زمین‌های کشاورزی زعفران دارای شناسه می‌شوند اما باید در نظر داشت که تا اجرای نهایی این طرح چنانچه اخذ کد ملی از صادرکننده ادامه یابد قاچاق زعفران افزایش می یابد.

زعفران ایرانی به عنوان زعفران افغان صادر می شود

غلامرضا میری عنوان کرد: هنگامی که صادرات زعفران، کاهش یابد و هیچ علتی برای این کاهش وجود نداشته باشد، یعنی اینکه زعفران به جای صادرات قاچاق شده و در این میان بیشترین زعفران به افغانستان قاچاق می‌شود.

وی با بیان اینکه افغانستان تولید کننده زعفران است، عنوان کرد: زعفران ایرانی به عنوان زعفران افغان صادر می شود و این امر تولید و صادرات زعفران را در کشور ما به ویژه خراسان رضوی تهدید می کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مشهد تاکید کرد: طرح جامع زعفران می تواند در سطح بین‌المللی کشور ما را از سایر رقبا پیش اندازد و تولید این محصو ل را بهبود بخشد اما موانع اجرای این طرح عدم تخصیص ردیف اعتباری است.

وی افزود: هنوز هم اعتبارات این طرح مشخص نشده و در این راستا پیگیری های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

توسعه صادرات غیرنفتی در سایه تولید زعفران

میری تصریح کرد: امروز باید برای حفظ محصول زعفران و شناساندن زعفران ایرانی در سطح جهانی اقدامات متعددی را انجام دهیم زیرا این محصول موجب توسعه صادرات غیر نفتی شده و گام بلندی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 وی با اعلام اینکه زعفران باید به عنوان کالایی با ارزش و استراتژیک مورد توجه مسئولان قرار گیرد، تصریح کرد: امروز با از دست دادن بازارهای جهانی و قاچاق این محصول ضرورت دارد تا نسبت به اجرای طرح جامع زعفران و طرح هایی از این دست اهتمام بیشتری داشت زیرا بدون برنامه ریزی لازم نمی توان در این مسیر حرکت کرد.  

به گفته وی عدم برنامه ریزی سبب از بین رفتن انحصار ایران در این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی شده است.

تحولی در عرصه تولید و صادرات زعفران

مسئول زعفران جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: طرح جامع زعفران هنوز به جایی نرسیده و اگر این طرح اجرایی شود آنگاه می توان شاهد تحولی در عرصه تولید و صادرات زعفران بود.

رامین اسمی عنوان کرد: بی تردید برای رقابت با سایر رقبا و بهبود کیفی تولید این محصو ل، اجرای این طرح ضروری و الزامی است.

 اعتبار 200 میلیون تومانی برای تولیدکنندگان زعفران

وی با اشاره به تخصیص 200 میلیون تومان اعتبار ملی برای تولیدکنندگان زعفران گفت: سالانه به ازاء هر هکتار یک میلیون تومان یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود و تمامی این اقدامات در راستای بهبود وضعیت تولید و صادرات زعفران است.

مسئول زعفران جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر "قاچاق زعفران به کشورهایی نظیر افغانستان و فروش زعفران ایرانی با برند افغانی" یکی از مهمترین موانع پیش روی صادرات و تولیدات این محصول در سطح کشور و خراسان رضوی است که البته با اجرای طرح جامع زعفران این مشکل حل خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه زعفران محصولی استراتژیک برای این استان محسوب می شود، گفت: هر هکتار زمين کشاورزي زعفران، يک شغل دائم ايجاد مي کند؛ بنابراين در 60 هزار هکتار زمين کشت زعفران استان 60 هزار فرصت شغلي دائم ايجاد شده و برداشت زعفران در استان700هزار فرصت شغلي ايجاد کرده است.

به گفته وی در مجموع  ميانگين برداشت زعفران استان در هر هکتار3 کيلو و500گرم گل خشک است.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران نیز با اعلام اینکه طرح هایی همچون طرح جامع زعفران نقش موثری در حفظ این محصول و کنار زدن رقبا از عرصه دارد؛ به خبرنگار مهر گفت: امروز برای توسعه و شناساندن زعفران ایرانی به سایر کشورهای جهانی باید از شیوه های سنتی دست برداشت و براین اساس باید روش های نوین، جایگزین کاشت، داشت و برداشت سنتی زعفران شود.

علی حسینی ادامه داد: بسته بندی زیبا جوابگوی بیرون کردن رقبا از بازار نیست و فرآوری نامناسب این محصول با استانداردهای پایین و به روش سنتی در روستاها به این بخش ضربه وارد کرد اما با اجرای طرح بهبود کیفیت این نقطه ضعف به فرصتی برای معرفی محصول ناب ایرانی بدل شد.

وی افزود: کشورهایی نظیر چین، هندوستان و افغانستان برای این محصول که آب کمی مصرف می کند دندان تیز کرده اند زیرا می دانند این محصول دارای توجیه اقتصادی بالایی است و طی سالهای اخیر تمام تلاش خود را به خرج داده اند تا در این زمینه جای ایران را در بازارهای جهانی بگیرند.

 وی با اعلام اینکه زعفران افغانستان در سال  2013 بهترين زعفران دنيا معرفي شد، تاکید کرد: امروز باید محصول زعفران را از ورطه نابودی نجات داد زیرا این محصول به عنوان یکی از منابع درآمد خراساني ها با تهدید جدی مواجه است.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران عنوان کرد: اکنون رقبای نوظهوری در توليد زعفران وارد عرصه شده اند و در این راستا ضرورت دارد تا برای حفظ جايگاه زعفران ايران در دنيا طرح جامع زعفران به سرعت اجرایی شود.

لزوم برنامه ریزی دقیق برای تولید و صادرات طلای سرخ

طرح جامع زعفران همچنان بلاتکلیف باقی مانده و این امر در حالی اتفاق می افتد که خراسان رضوی به دلیل مواجه با کمبود آب نیازمند کشت محصولاتی نظیر زعفران است و شاید اگر نگاه جامع و برنامه ریزی دقیقی برای تولید و صادرات این محصول وجود داشت امروز لقب تولید بهترین زعفران جهان از آن افغانی ها نمی شد.


مرضیه صاحبی
کد خبر طلای سرخ کام افغان ها را شیرین کرد از بلاتکلیفی طرح جامع زعفران تا چوب حراج بر دلارهای زعفرانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =