هفته گذشته وزیر بهداشت خبری مبنی بر استفاده از روغن پالم به شیر و لبنیات را اعلام کرد؛ خبری که سبب شده تا واکنش ها و اظهار نظرهای فراوانی راجع به این مساله صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار تراز؛ واکنش ها تا آنجا ادامه یافت که بسیاری از مردم ترجیح دادند تا اعلام نام شرکت های متخلف، محصولات لبنی پرچرب را از سبد خانوار حذف کنند.
این مساله اکنون سبب کاهش فروش این گونه محصولات شده است.
هرچند بایکوت مردم گویا قرار نیست به اینجا ختم شود زیرا از روز جمعه کمپینی در دنیای مجازی به راه افتاده که مخاطبان را به نخریدن محصولات لبنی در روزهای پایانی مردادماه فراخوانده است.
کافی است این روزها سری به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی بزنید، به حتم یک و یا چند پیغام با این مضمون که «ایرانیان در اعتراض به تولیدات بی کیفیت شیر و لبنیات در روز ... مرداد هیچ یک از تولیدات لبنی را نمی خرند. یک روز از خرید بپرهیزید تا تهدید ناشی از عدم توجه به کیفیت را احساس کنند.»
با توجه به قدرت و تاثیر رسانه های مجازی به نظر می رسد روزهای سختی در انتظار فعالان این صنعت باشد زیرااین پیغام اکنون در حال تبادل گسترده در میان کاربران اینترنتی بوده و بعید نیست که بخشی از مصرف کنندگان به آن پاسخ مثبت دهند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی بر خلاف نظر کارشناسان ارتباطات و ... درباره تاثیر این گونه پیام ها در دنیای مجازی بر میزان فروش محصولات لبنی گفت: این گونه پیام ها در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی را جدی تلقی نمی کنیم زیرا با توجه به بحث فیلترینگ و... عده کمی از مردم که در گروه سنی جوانان قرار دارند مخاطبان شبکه های اجتماعی محسوب شده و آنها نیز در خریدن یا نخریدن لبنیات و شیر تصمیم گیر نیستند.
محمد فربد تاکید کرد: این گونه موارد در اصل از سوی عده ای راه اندازی و مدیریت می شود که می خواهند برخلاف مصالح کشور و دولت حرکت کنند.
وی اظهار داشت: اگر کارخانه ای خلافی کرده باید محصولات آن را خریداری نکرد نه اینکه همه کارخانه ها را خلافکار و تمام محصولات لبنی را مورد دار بدانیم.
وی افزود: درکشورمان ۶.۹ میلیون لیتر شیر تبدیل به انواع محصولات لبنی می شود که نمی توان مدعی شد همه آنها دچار مشکل هستند.
وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باید هرچه سریعتر نسبت به معرفی واحدهای متخلف اقدام کنند و مردم حتم بدانند اگر تخلف واحد و کارخانه ای محرز شود انجمن شدیدترین برخوردها را خواهد داشت و متخلف را از عضویت اخراج خواهد کرد.
فربد تصریح کرد: در نامه به وزیر بهداشت تاکید کرده ایم باید کارخانه‌هایی که روغن پالم به شیر و فرآورده‌های لبنی اضافه کرده‌اند را به مردم معرفی کنند زیرا این موضوع به حتم یک تخلف بوده و بر خلاف استانداردهاست.
وی توضیح داد: در چند روز گذشته هجمه های فراوانی علیه صنایع لبنی مطرح شد در حالی که بسیاری از مسوولان و حتی مردم فراموش کردند که ممکن است فقط تعداد محدودی تخلف کرده باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه تمام فعالان این صنعت با دید خلافکار نگریسته می شوند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: از مردم می خواهیم به تمام کارخانه ها به دید منفی ننگرند بلکه منتظر اعلام نتایج بوده و حتم بدانند با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.
وی تاکید کرد: از زمان اعلام این خبر تا کنون آمار فروش شیر و لبنیات پرچرب کاهش یافته است.
گفتنی است در سالیان طولانی کارشناسان و متخصصان تغذیه شیر را به عنوان معجون و اکسیر سلامتی معرفی کرده اند اما اکنون این ماده مغذی تبدیل به یکی از پر جنجال ترین مواد غذایی شده است.
در چند سال گذشته متاسفانه قیمت شیر رشد چشمگیری داشته و در مقابل کیفیت محصولات لبنی پایین آمده است و میزان مصرف نیز کاهش چشمگیری داشته است به طوری که قبل از بالا رفتن قیمت ها سرانه مصرف شیر در میان ایرانیان بین ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر بود که متاسفانه امسال با کاهش ۲۲ درصدی به حدود ۶۰ تا ۷۰ لیتر رسیده است هرچند با توجه به مباحث مطرح شده در مورد استفاده از روغن پالم در لبنیات و شبه در سلامت این مواد به نظر می رسد میزان مصرف سیر نزولی را ادامه دهد.
کد خبر راه افتادن کمپین مجازی نه به خرید لبنیات و شیر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =