در حالی که ایران می‌تواند انواع میوه، خشکبار و زعفران خود را مستقیماً به کشور فرانسه ارسال کند، تنها عسل ایرانی است که جای خود را در سفره غذایی فرانسوی‌ها باز کرده است.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به دستاوردهای سفر به فرانسه گفت: ایران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه انواع میوه، زعفران و خشکبار به کشور فرانسه می‌تواند برنامه‌ریزی‌های اقتصادی داشته باشد.

سیدشکرخدا موسوی افزود: در سفری که به همراه وزیر جهادکشاورزی به کشور فرانسه صورت گرفت، با هیئت تجاری بخش خصوصی و دولتی آن کشور دیداری انجام شد و زمینه‌های تبادل تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ایران می‌تواند در حوزه ارسال انواع میوه‌های سردرختی به این کشور بازار جداگانه‌ای ترتیب ببیند، اما به‌علت ضعف در بسته‌بندی و عدم ثبات قیمت‌ها، نتوانسته از این بازار کشور اروپایی به نفع خود بهره‌برداری کند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در حوزه صادرات محصولات لبنی نیز هیئت تجاری فرانسوی از محصولات ایرانی استقبال می‌کند، اما به‌جز عسل که کام فرانسوی‌ها را شیرین می‌کند، اقدامی برای صادرات محصولات لبنی به این کشور صورت نگرفته است.

موسوی تصریح کرد: در این سفر، همچنین بازدیدی از مراکز صنعتی پرورش دام‌های سنگین و سبک به‌ویژه در حوزه پرورش دام‌های گوشتی به‌عمل آمد و کارخانه‌های کشتارگاه مرغ نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی یادآور شد: فرانسه از مرغوب‌ترین نژادهای بومی مرغ استفاده می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده مرغ دنیا به‌شمار می‌آید که ایران می‌تواند نیاز و کسری خود را از این کشور تأمین کند؛ هرچند اولویت وزارت جهادکشاورزی همواره خودکفایی و خوداتکایی در این حوزه است.

موسوی تأکید کرد: همچنین در این سفر به اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی این کشور جلساتی برگزار شد که می‌توانند تبادلات تجاری دو کشور را در حوزه کشاورزی افزایش دهند.
کد خبر عسل ایرانی، کام فرانسوی‌ها را شیرین می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =