سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی اعلام کردند تولید جهانی غذا در 10 سال آینده نیازهای جمعیت رو به رشد را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دو سازمان در گزارش دورنمای کشاورزی 2023-2014 تصریح کردند تولید کشاورزی و مصرف جهانی در 10 سال آینده با مرفه‌تر شدن مردم کشورهای نوظهور که پروئتین بیشتری مصرف می‌کنند، رشد می‌کند اما افزایش تولید کمتر از دهه قبل خواهد بود.

آنخل گوریا، دبیر کل OECD اظهار کرد: جهان در 10 سال آینده به اندازه کافی می‌تواند غذا تولید کند و به چالش تامین تغذیه 9 میلیارد نفر تا سال 2050 پاسخ دهد.

وی در ادامه افزود هدر رفتن تولید همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت غذایی است و حدود یک سوم محصولات تولید شده در کشورهای در حال توسعه پس از برداشت از بین می‌روند.

بازارهای کشاورزی پس از صعود کم سابقه قیمت‌ها در سال 2012 که موجب افزایش تولید و مازاد برای گندم، برنج، شکر و سبزیجات شد، همچنان بی‌ثبات هستند. آب و هوای نامساعد و نگرانی‌ها نسبت به محدودیت‌های صادراتی عامل افزایش قیمت در سال 2012 شناخته شدند اما اکنون به نظر می‌رسد تورم قیمت غذای جهانی کمتر شده و نسبت به بحران غذایی سال 2008 ثبات بیشتری پیدا کرده است.

قیمت‌های محصولات کشاورزری به مدت یک تا دو سال روند نزولی خواهند داشت و پس از آن ثبات یافته و به بالای سطح پیش از بحران سال 2008 می‌رسند اما پایین‌تر از اوج قیمت اخیر خواهند بود.

پیش بینی می‌شود قیمت گندم حدود یک درصد در 10 سال آینده کاهش پیدا کند و حدود 13 درصد پایین متوسط قیمت دهه گذشته خواهد بود.

اما تقاضای قوی برای گوشت از سوی طبقه متوسط در خاورمیانه و آسیا مانع می‌شود که قیمت‌های گوشت به اندازه قیمت‌های غلات کاهش پیدا کند و در نتیجه متوسط قیمت‌های گوشت بالاتر از متوسط یک دهه گذشته خواهد بود.

خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو دولت‌ها را به سرمایه گذاری در جاده‌ها، حمل و نقل و ذخیره سازی فراخواند و اظهار کرد تنها معدودی از کشورها در این زمینه پیشرفت داشته‌اند.

دبیر کل OECD نیز معتقد است دولت‌ها باید در سیاست‌هایشان در قبال سوخت زیستی که عامل تشدید تورم غذا شناخته می‌شود، تجدیدنظر کنند.

انتظار می‌رود رشد تولید سوخت زیستی تا سال 2023 کند شود.
کد خبر فائو رشد تولید غذا پاسخگوی نیاز جهانی در یک دهه آینده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =