۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۲ برند لبنی متخلف طی روزهای آینده به قوه قضائیه معرفی می‌شوند، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مشغول جمع‌آوری اطلاعات در مورد سایر لبنیات هستند اما در کل آلودگی در شیر و کره نسبت به خامه و پنیر بسیار کمتر است.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وجود روغن پالم در فرآورده‌های لبنی اظهار داشت: این اولین باری نیست که روغن پالم به محصولات لبنی افزوده می‌شود. در گذشته نیز این روغن در لبنیات پرچرب دیده شده و با آن تخلف برخورد شده است وزیر نیز اعلام کرده است که در گذشته شاهد این تخلف بوده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به شائبه عدم توانایی و استانداردهای لازم از سوی این سازمان برای شناسایی روغن پالم در محصولات لبنی گفت: ممکن است شناسایی برخی تخلفات سخت باشد، برخی معتقدند که تقلب در این زمینه هوشمندانه است که شناسایی آن را سخت می‌کند اما می‌توان از روی پروفایل اسیدهای چرب وجود روغن پالم را در محصولات لبنی شناسایی کرد. همچنین روش‌های پیشرفته و دقیق‌تری وجود دارد که در حال تهیه آن هستیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای سازمان غذا و دارو گزارشهای مردمی در مورد تقلب‌ها و تخلفات است. حدود 4 ماه پیش گزارش مردمی دریافت کردیم که نشان می‌داد برخی محصولات لبنی حاوی روغن پالم هستند. پس از بررسی در آزمایشگاه مشخص شد که دو برند از روغن پالم در محصولات لبنی خود استفاده کرده‌اند که به تولید‌کنندگان تذکر داده و پروانه آن محصول نیز لغو می‌شود. پس از خبری شدن این موضوع باید با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری کنیم.

دیناروند گفت: در 3- 4 روز اخیر در تمام استان‌ها، معاونت‌های غذا و دارو مأمور جمع‌آوری نمونه‌ها شدند تا متخلفان را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنیم. همچنین به مردم نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد تا خیالشان از بابت لبنیات آسوده شود.

وی ادامه داد: ترجیح وزارت بهداشت این است که سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش پیدا نکند.

دیناروند با بیان اینکه استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی پرچرب مانند پنیر و خامه بیشتر دیده می‌شود، اظهار داشت: آلودگی در شیر و کره نسبت به خامه و پنیر بسیار کمتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که آیا رسانه‌ای شدن موضوع کار نظارتی را سخت‌تر می‌کند یا خیر، گفت: رسانه‌ای شدن موضوع کمک می‌کند که فشار بیشتری به تولید‌کنندگان وارد آید.

وی با اشاره به معرفی 2 برند متخلف به دستگاه قضا اظهار داشت: قرار نیست نام این دو برند را اعلام کنیم اما متخلفان را به دستگاه قضا معرفی می‌کنیم چنانچه وجود روغن پالم در محصولات لبنی دیده شود بلافاصله دستور جمع‌آوری آن داده می‌شود و جلوی تولید نیز گرفته خواهد شد و در برخی موارد پروانه آن محصول لغو می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر فاسد بودن شیر یکی از برندهای معروف در بازه زمانی 27 تا 29 تیر سال جاری که در برخی شهرها دیده شده است گفت: چنانچه شیر پس از جوشاندن منعقد شود ناشی از فاسد شدن میکروبی آن است که می‌تواند ناشی از شرایط نگهداری و بار میکروبی بالا و عدم پاستوریزه شدن مناسب آن باشد البته ممکن است ‌آلوده شدن پس از پاستوریزه شدن اتفاق بیفتد.

وی افزود: در آن بازه نه تنها در مورد آن برند معروف بلکه در مورد سایر برندها نیز گزارشهایی وجود داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: آلودگی میکروبی، شیر را ترش می‌کند و علامتش آن است که در صورتی که آلودگی کم باشد موقع جوشاندن منعقد می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شیر پاستوریزه نیاز به جوشانده شدن ندارد و چنانچه آلودگی میکروبی داشته باشد در صورتی که به صورت سرد مصرف شود از روی مزه آن نیز می‌توان فاسد بودن آن را تشخیص داد.

وی خاطر نشان کرد: شیری که با آلودگی میکروبی بالایی دارد عوارضش مانند مسمومیت سایر مواد غذایی است و همان علائم در افراد دیده می‌شود.
کد خبر معرفی دو برند لبنی متخلف به دستگاه قضا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =