مواد غذایی>  رییس شورای ملی زعفران گفت: شیوع بیماری کرونا در دنیا به ویژه مهمترین کشورهای هدف صادراتی زعفران، سبب افت صادرات این محصول در ایران شد.

محسن احتشام افزود: سال گذشته صادرکنندگان با وجود تنگناها و مشکلاتی که پیش رو داشتند تلاش مضاعفی کردند سهم صادرات زعفران از بازارهای جهانی را حفظ و افزایش دهند اما در پایان سال با تنگنا مواجه شدند.

وی بیان کرد: متاسفانه ویروس کرونا در سراسر دنیا بر کسب و کارها اثر منفی گذاشت، زعفران یک کالای صادراتی است و عمده صادرات نیز طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود در حالیکه در این مدت بسیاری از پروازها کنسل یا محدود شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: اواخر اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ پروازهای خطوط هواپیمایی را یا نداشتیم یا با حداقل ممکن انجام می‌شد به همین علت میزان صادرات زعفران در این مدت اگر هم متوقف نشده باشد به دلیل فقدان شرایط  حمل و نقل به کمترین میزان ممکن  رسید.

وی با بیان اینکه اکنون نیز با افت صادرات در بازارهای دنیا مواجه‌ایم تصریح کرد: همچنین تقاضا و عرضه محصول زعفران در بازار داخل کشور نیز با مشکل جدی مواجه شد به عنوان مثال مشهد اسفند و فروردین هر سال پذیرای پنج تا ۶ میلیون زائر بود که نسبت به خرید زعفران به عنوان سوغات اقدام می‌کردند اما کرونا سبب کاهش ۸۰ درصدی عرضه زعفران در بازار داخل شده است.

احتشام با بیان اینکه اکنون در بازارهای جهانی تقاضا برای زعفران وجود دارد یادآور شد: بزرگترین بازارهای صادراتی زعفران شامل کشورهای اروپا، ایتالیا، آمریکا، آلمان، سوئد، فرانسه و چین هستند که همه به تعطیلات خوردند، همچنین بازار کشورهای عربی از جمله امارات و بازار هند نیز با مشکل مواجه شدند.

وی گفت: از سال‌ها پیش پیگیر تشکیل صندوق حمایت از زعفران بودیم به این صورت که یک درصد ارزش صادراتی زعفران در این صندوق جمع‌آوری شود و با نظارت تشکل‌های بخش خصوصی برای معرفی، بازاریابی و برندسازی این محصول اقدام کنیم اما به نتیجه نرسید.

رییس شورای ملی زعفران افزود: ما بزرگترین تولید کننده زعفران جهان هستیم اما متاسفانه کسی ما را نمی‌شناسد چون به درستی محصول خود را معرفی نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم آموزش و فرهنگ کاشت، داشت و برداشت و بازریابی محصول زعفران اظهار داشت: اگر صندوق حمایت از زعفران از سال‌ها پیش تشکیل می‌شد هنگام شیوع بیماری کرونا می‌توانست بازار ما را توسعه و فرهنگ مصرف زعفران و تقاضا را افزایش دهد.

احتشام عنوان کرد: با شرایطی مواجه‌ایم که هر سال سطح زیرکشت زعفران افزایش می‌یابد در حالیکه متناسب با آن افزایش بازار نداریم و باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

وی تصریح کرد: زعفران یک داروی گیاهی است و این باور در طب سنتی چین به خوبی نهادینه شده است لذا این نیاز احساس می‌شود که  خواص دارویی زعفران بیشتر معرفی شود و مردم از این خاصیت‌ها آگاه شوند.

مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاین گفت: سه ماده موثر زعفران، کروسین، پیکروکروسین و سافرونال هستند که دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها از آن دارو تولید می‌کنند در حالیکه در اکثر مواقع تنها برای خوش رنگ کردن برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما به عنوان مهد کشت زعفران جهان نتوانستیم این زعفران را معرفی کنیم این در حالیست که طبق اعلان طب سنتی چین، زعفران را برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن، می‌توان به عنوان یک داروی ضد کرونا معرفی کرد و ما نتوانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

احتشام یادآور شد: در مجموع در تاریخ صادرات زعفران با افت شدید صادرات مواجه شدیم که در نوع خود بی سابقه بوده است اما امید است با وضعیت پیش آمده در ماه‌های آینده این افت را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه تقاضا برای زعفران در بازار جهانی وجود دارد عنوان کرد: امید است در ماه‌های خرداد یا تیر وضعیت تسهیل شود و ارسال بار به صورت حمل و نقل هوایی برقرار شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: صنعت زعفران باید تقویت شود تا صنعتگران بتوانند نیروی کار خود را حفظ کنند امید است در این زمینه تجزیه و تحلیل‌های خوبی داشته باشیم.

منبع:ایرنا
کد خبر 04a2787cb39349a99b0d61f57e0c9ca7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =