در حالی که براساس گزارش بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی در بهار سال 1393 نسبت به بهار سال گذشته نصف شده است، دبیر کل خانه کشاورز این را ناشی از آمارهای غلط بخش کشاورزی در سال‌های گذشته می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس گزارش بانک مرکزی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی در بهار سال گذشته 6.8 درصد نسبت به بهار 1391 افزایش یافته بود که این نرخ رشد در بهار امسال به 3.3 درصد رسیده است.

گرچه نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی در بهار امسال مثبت بوده اما این نرخ نسبت به نرخ رشد اقتصادی بهار سال پیش نصف شده است چرا که در این گزارش آمده بود "در سه ماهه نخست سال جاری ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمت‌های ثابت سال 1383 معادل 33 هزار و 312 میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3.3 درصد افزایش یافته است".

اما عیسی کلانتری - وزیر اسبق کشاورزی - معتقد است: علت نصف شدن نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی که در گزارش‌ بانک مرکزی نیز به آن اشاره شده نادرست بودن آمارهای گذشته در بخش کشاورزی است.

وی افزود: دولت گذشته اعلام کرده بود که تولید محصولات کشاورزی در سال 1392 به 118 میلیون تن رسیده بود در حالی که بررسی‌ها نشان داد میزان تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته نهایتا 90 میلیون تن بوده است.

دبیر کل خانه کشاورز گفت: آمارهای ارائه شده وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته باید اصلاح شود بنابراین باید ابتدا منتظر اصلاح این آمارها بود تا بدانیم نرخ واقعی رشد اقتصادی کشاورزی چقدر است.

به گزارش ایسنا، وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای روی کار آمدن حجتی مشغول راستی‌آزمایی آمارهای کشاورزی در بخش‌های مختلف بود که بر اساس اطلاعات کسب شده بررسی‌های این وزارتخانه برای راستی‌آزمایی و اصلاح آمارهای نادرست سال گذشته به اتمام رسیده اما تاکنون به صورت رسمی آن را اعلام نکرده است.
کد خبر 06dfabd8c6d2461fafe7778595f4ff05

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =