کشاورزی> طبق رسم هر معامله، خرید کالا، آن هم به صورت عمده شامل تخفیف می شود؛ حال واردات ۱۵ میلیون تن کالای اساسی در سال که مابه التفاوت چند تریلیارد تومانی دارد، چه می شود؟

سالانه حدود 15 میلیون تن کالای اساسی با ارز 4200 تومانی وارد کشور می شود و وارد کنندگان براساس سود مصوبی که برای آنها تعیین شده این کالا ها را به کشور وارد می کنند.

اما نکته ای که در این میان به درستی مشخص نیست تخفیفی است که صادرکنندگان خارجی به تجار ایرانی پرداخت می کنند که با توجه به حجم زیاد واردات رقم افسانه ای میشود.

تجار بزرگ توانسته اند در ازای توافق خرید سالانه از شرکت های خارجی تخفیفاتی حتی بیش از 10 دلار و بعضا 40 دلار در هر تن را نصیب خود کنند.

 از بزرگترین وارد کنندگان کالاهای اساسی شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام هستند که اطلاعاتی درباره اینکه این شرکت ها نیز تخفیف های وارداتی را در قیمت تمام شده محاسبه میکنند یا خیر در دسترس نیست.

از اوایل سال 1397 تا کنون بیش از 50 میلیون تن کالای اساسی با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده است و امکان اینکه واردکنندگان توانسته باشند علاوه بر سود مصوب و قانونی،  از طریق بیش بود قیمت و همچنین تخفیف های طرف خارجی سودهای هنگفتی از کسب کنند که در واقع از محل منابع عمومی است.

بنابراین گزارش براساس اظهارات واردکنندگان تاجران بزرگ و عمده توانسته اند برای واردات هر تن کالا 10 تا 30 دلار تخفیف از فروشنده خارجی دریافت کنند در صورتی که تخفیف 10 دلاری را نیز برای واردات هر تن در نظر بگیریم واردات 15 میلیون تن کالای اساسی  میتواند سالانه بیش از 3 تریلیارد تومان مابه التفاوت ایجاد کند.

منبع:تسنیم
کد خبر 07fd8ae9a2cc49bf94315b0a88b1ae01

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =