مواد غذایی> بررسی آمارها نشان می دهد در حالی که قیمت هر تن کالای وارداتی به ایران در سال ۱۳۸۹ برابر با ۱۴۲۱ دلار بوده است، این بها در سال ۱۳۹۰ یعنی سال تشدید تحریم ها به ۱۶۱۰ دلار افزایش یافته است.

 بهای کالاهای وارداتی به ایران از سال ۱۳۸۹ همزمان با اوج درآمدهای نفتی ایران به شدت افزایش یافت به طوری که بهای هر تن کالای صادراتی به ایران در سال ۱۳۷۸ معادل ۱۰۶۵ دلار بود که در سال پس از آن به ۱۴۲۱ دلار افزایش یافت.

 تشدید تحریم ها البته بازار کالاهای وارداتی به ایران را نیز البته تحت تاثیر خود قرار داد و همین امر موجب شد، سهم ایران از بازار تجارت جهانی، چه در بعد واردات و چه در بعد صادرات با کاهش مواجه شود.

 واردات انواع کالاهای لوکس و خودروهای بسیار تشریفاتی و گران قیمت در این سال ها در حالی اتفاق افتاد که مضیقه ارزی حتی ورود دارو به ایران را با بحران روبرو کرده بود و دولت نسبت به تدوین نظام ارزی مشخصی اقدام کرده بود. در قالب این نظام ارزی، کالاها در دسته بندی های متفاوت قرار گرفته و نرخ دلار مورد استفاده برای هر گروه با توجه به میزان اولویت آنها برای جامعه متفاوت بود اما در عمل ثابت شد که در برخی موارد ارز اختصاص یافته برای دارو صرف واردات خودرو شد و ارز تخصیص یافته برای غذا نیز به واردات آدامس اختصاص پیدا کرد.

 قیمت هر تن کالاهای صادراتی به ایران از سال ۱۳۸۳ از هزار دلار در هر تن، فراتر رفته است. با وجودی که ایران گسترده برای افزایش صادرات غیر نفتی خود کلید زده است اما در عمل همچنان فاصله قیمتی میان هر تن کالای وارداتی و صادراتی ایران بسیار بالاست.

کد خبر 093dd596f82e49a8a186217fecd7cc30

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =