معاون صید و بنادر سازمان شیلات ایران گفت: بیش از 50 درصد تجارت آبزیان دنیا در کشورهای جهان سوم صورت می‌گیرد و کشورهای صنعتی عمدتا وارد کننده آبزیان هستند؛ به گونه‌ای که اروپا، آمریکا و ژاپن واردکننده نیمی از آبزیان دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر مجاهدی امروز در نخستین سلسله نشست‌های تخصصی صنایع دریایی با موضوع ظرفیت‌های صنایع دریایی در توسعه اقتصادی کشور که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، یکی از ضرورت‌های کشور را مفاهیم صنایع دریایی عنوان کرد و افزود: اگر نگاه‌مان به صنعت دریایی کلی باشد بخش‌های مختلفی می‌توانند در رشد این صنعت حضور یابند.

وی با بیان این که در دنیا 90 میلیون تن آبزیان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در این میان کمتر از 60 درصد مربوط به ماهیگیری است و حدود 40 درصد را آبزی‌پروری به خود اختصاص می‌دهد.

مجاهدی حضور آسیا را در صنعت دریایی قابل توجه خواند و گفت: در این میان چین، اندونزی و هند جزو سه کشور در پنج کشور مهم دنیا در این حوزه به شمار می‌روند.

به گفته معاون سازمان شیلات ایران بیش از 50 درصد تجارت آبزیان دنیا در کشورهای جهان سوم صورت می‌گیرد و کشورهای صنعتی عمدتا وارد کننده آبزیان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان اتحادیه اروپا 36 درصد واردات و ژاپن و آمریکا 27 درصد واردات آبزیان دنیا را به خود اختصاص داده‌اند که به عبارتی این دو مجموعه 50 درصد واردات را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون صید و بنادر سازمان شیلات ایران در ادامه به وضعیت صید در ایران پرداخت و گفت: آنچه امروز در کشور ما در مجموعه صید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد 514 هزار تن است که از مجموعه هفت کشور حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بیشتر است. همچنین در اقیانوس هند ایران در بحث تن ماهیان بعد از اندونزی رتبه دوم را داراست.

وی از تهیه پیش‌نویس موافقتنامه‌ای در زمینه مدیریت و حفاظت از منابع آبزی دریای خزر میان پنج کشور حاشیه خزر شامل ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه خبر داد و گفت: قرار است این پیش‌نویس در اجلاس سران که مهر یا آبان ماه سال جاری در روسیه برگزار می‌شود مورد امضای اعضا قرار گیرد.
کد خبر 097ff2fee57c4f39976298ccbd65e174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =